Your cart is currently empty!
Solidariteitsverklaring van Europarlementslid Joe Higgins met arbeiders van Opel en Vauxhall
- Neen aan het jobverlies in Europa
- Opel/Vauxhall nationaliseren om jobs te redden
Het vooruitzicht van meer dan 10.000 afdankingen bij Opel in Europa is een ernstige bedreiging voor de betrokken arbeiders en hun families. Het zou ook een zware slag betekenen voor steden als Antwerpen, Bochum en andere. De traditioneel sterke vakbeweging in de auto-industrie zou eveneens klappen krijgen.
Met dit plan zullen de kosten van de crisis worden afgewenteld op de arbeiders, opdat Magna met de winsten zou kunnen gaan lopen. Dit plan moet worden verworpen. De overproductiecrisis in de auto-industrie is niet de fout van de arbeiders en zij moeten er niet de prijs voor betalen. Dit plan moet door de Opel-arbeiders worden bestreden en dat met de steun van de bredere vakbeweging.
De verschillende nationale regeringen en ook delen van de vakbondsleiding hebben geprobeerd om de Opel-arbeiders van verschillende landen tegen elkaar uit te spelen in een productiviteitskoers. Dat biedt geen weg vooruit aan voor de Opel-arbeiders, het leidt enkel tot een neerwaartse spiraal op het vlak van arbeidscondities en het opent de weg voor Magna om een verdeel-en-heers beleid te voeren.
Daartegenover pleit ik voor een eengemaakte strijd tegen alle afdankingen bij Opel waarbij de fabrieken worden genationaliseerd met enkel compensaties op basis van bewezen behoeften. Dat zou een immense impact hebben in Europa. Het zou een inspirerend voorbeeld zijn voor honderdduizenden arbeiders die met werkloosheid worden bedreigd.
Een militante eengemaakte strijd voor het behoud van jobs doorheen Europa zou op een enorme steun van de publieke opinie kunnen rekenen. Een ernstige druk kan de Belgische, Duitse, Britse, Spaanse en Poolse regeringen onder druk zetten om de fabrieken te nationaliseren om jobs te redden. Als er pogingen zijn om fabrieken te sluiten of arbeiders af te danken, zal er nood zijn aan andere maatregelen, zaken als fabrieksbezettingen en solidariteitsstakingen moeten dan worden overwogen.
Tegenover diegenen die zeggen dat een overproductie in de automobielsector betekent dat er jobs moeten verdwijnen, stel ik dat er met een nationalisatie onder arbeiderscontrole een alternatieve planning kan worden ontwikkeld. De productie kan worden omgezet in oplossingen voor het openbaar vervoer en andere sociaal noodzakelijke productie.
Jullie kunnen op mijn volledige steun rekenen in jullie campagne om jobs te verdedigen. Aarzel niet om me te contacteren via info@joehiggins.eu.