Artikel uit de zomereditie van ‘De Linkse Socialist’
Op 5 juli 2011 beslist de Raad van Bestuur van de vervoersmaatschappij NMBS over het door de directie uitgewerkte besparingsplan. De directie wil 100 miljoen euro besparen door 941 treinen af te schaffen en 40 stopplaatsen niet meer te bedienen. Het zou gaan om treinen met een lage bezetting. O.a. de vroegste en de laatste treinen op een aantal lijnen dreigen te sneuvelen. 25.000 reizigers wordt de mobiliteit ontnomen. Deze besparing zou goed zijn voor 64,6 miljoen euro. Het afschaffen van de stopplaatsen brengt 2,5 miljoen euro op.
egen 2015 zou de NMBS op break even draaien. Volgend jaar zou er evenwel nog een tekort van 46,7 miljoen zijn. Maar zo’n streefdoelen hebben we eerder gehoord. In het besparingsplan merkt Descheemaecker op dat de vervoersmaatschappij 90% van de inkomsten van de Groep genereert (verkoop vervoersbewijzen, dotaties). Daar staat tegenover dat 80% van de kosten voortkomt uit facturen van Infrabel (rijpaden, energie, onderhoud) en de Holding (personeel, onderhoud, ICT). Als die rekeningen marktconform waren, zou de NMBS 26 miljoen euro besparen.
Eerder vernamen we dat Electrabel zou profiteren van het feit dat ze als enige de capaciteit heeft de spoorwegen van elektriciteit te voorzien. Electrabel rekent te veel aan om de winsthonger van de aandeelhouders van GDF Suez te spekken. Descheemaecker breidt zijn eis tot ‘marktconforme lonen’ bij NV Logistics (goederentransport) uit naar de hele vervoersmaatschappij. Marktconforme lonen worden niet bepaald door barema’s, maar door concurrentie tussen arbeiders voor werk. Kortom een aanval op de lonen en arbeidsvoorwaarden.
De reactie van de leiding van ACOD-Spoor beperkt zich tot Digneffes belofte alle invloed aan te wenden om de beslissing over de zomer te tillen. Een actieplan blijft uit. Deze zwakke opstelling lokt nieuwe aanvallen uit. Op dinsdag 21 juni 2011 liet de directie zich op een ‘roadshow’ in Antwerpen Noord ontvallen dat ze niet zal wachten op een akkoord over de nieuwe arbeidsomstandigheden bij het filiaal van privaat recht.
De besparingen op zich worden nauwelijks in vraag gesteld en er wordt niet geëist dat er iets wordt gedaan aan de ontoereikende overheidsdotaties. De directie vindt overigens wel middelen voor verspilling aan de top, onder meer met 210 miljoen euro voor consultancy.
Op collectief vervoer moet blijkbaar bespaard worden. Voor individueel vervoer worden wel middelen uitgetrokken. Het fiscale gunstregime voor bedrijfswagens kost jaarlijks 4,1 miljard euro (1,2% van het BNP). Een mogelijke verdere afbouw van de NV Logistics dreigt dagelijks 80.000 vrachtwagens extra op de weg te sturen. Dit dreigt het wegverkeer volledig te doen dicht slibben, maar daar wordt door de marktconforme directie geen rekening mee gehouden.
In 2025 moeten 67% meer reizigers vervoerd worden, in totaal 350 miljoen op jaarbasis. Hoe valt dit te rijmen met de beoogde besparingen? Het is duidelijk dat dit besparingsplan niet alleen het personeel, maar ook de reizigers treft. Personeel en reizigers zullen samen in verzet moeten gaan!