Opel-arbeiders worden het mes op de keel gezet

De vakbonden en de Antwerpse Opel-directie hebben een voorakkoord bereikt voor een sociaal plan. De bijna 1.300 personeelsleden die moeten vertrekken, kunnen vanaf 50 jaar op brugpensioen en krijgen een premie van 10.000 tot 144.000 euro bruto. Dat maximale bedrag wordt wel niet makkelijk. De directie benadrukte meteen dat het sociaal plan “lager ligt dan in 2007.” Het plan is te nemen of te laten: bij een tegenstem wordt de volledige fabriek onmiddellijk gesloten.

Na eerdere onderhandelingen tussen directie en bonden werd overeengekomen dat de tijd om een eventuele overnemer te vinden, werd verlengd tot eind september. Intussen moet zowat de helft van het personeel al weg tegen eind juni. 1.120 arbeiders en 130 bedienden moeten weg, er blijft nadien nog één ploeg over tot eind december. Indien er geen overnemer wordt gevonden, dan is het tegen het einde van het jaar over en uit voor Opel-Antwerpen.

De woordvoerder van Opel-Antwerpen verklaarde dat er bij een afwijzing van het sociaal plan dat nu voorligt, wordt teruggekomen op het uitstel om een overnemer te vinden. Indien het plan wordt verworpen, sluit de volledige fabriek eind juni. ABVV-voorman Rudi Kennes bevestigde: “Als het voorstel wordt afgekeurd, hebben we een groot probleem.”

De gouden handdruk vandaag ligt tot 20% onder deze van 2007. Toen moesten bij een herstructureringsronde honderden arbeiders weg. Toen maakte de directie de belofte dat de overblijvende personeelsleden werkzekerheid zouden hebben tot 2016. Die belofte wordt niet nagekomen. Nu wordt opnieuw het maximumcijfer van 144.000 euro naar voor gebracht. Het gaat om een brutobedrag en bovendien wordt het moeilijker om in aanmerking te komen voor dat maximale bedrag, slechts 12 werknemers zouden aan dit bedrag geraken. Een 50-jarige met 25 jaar anciënniteit komt aan iets meer dan 100.000 euro bruto.

Het sociaal plan dat voorligt, heeft enkele beperkingen. Brugpensioen vanaf 50 jaar betekent niet dat de betrokken arbeiders niet langer “beschikbaar” moeten zijn voor de arbeidsmarkt. De politiek van het activeren van oudere werklozen kan ook worden ingezet in dit geval. Er is overigens ook voor deze bruggepensioneerden een outplacementbegeleiding.

De verantwoordelijkheid voor het voortbestaan van Opel-Antwerpen heeft de directie bij de vakbonden en de Vlaamse regering gelegd. Weinigen geloven nog in een toekomst. Waar zal tegen september een overnemer worden gevonden? Anderzijds wordt met het sociaal plan en het brugpensioen vanaf 50 jaar een deel van de kosten voor de sluiting van Opel op de gemeenschap afgewenteld.

Wij zijn voorstander van de nationalisatie van Opel onder arbeidersbeheer en –controle. De gemeenschapsmiddelen die nu worden gebruikt om een sociaal bloedbad aan te richten, zouden dan kunnen worden benut om van de Opel-fabriek een centrum voor onderzoek en ontwikkeling van milieuvriendelijke transportmogelijkheden te maken.

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop