Your cart is currently empty!
OPEL: Magna laat vakbonden besparen, dreiging van ontslagen en sluiting blijft
De overname van Opel door Magna leidt tot forse besparingen op het personeel voor een totaal bedrag van 265 miljoen euro. In Duitsland kondigden de bonden aan dat ze akkoord zijn met een loonbevriezing tot 2011 (in de plaats van het eerdere loonakkoord met een verhoging van zowat 4%) en het verminderen van vakantie- en eindejaarspremies. De eindejaarspremie zal niet langer 55% van het maandloon bedragen, maar slechts 20%.
In Engeland stemden de vakbonden eveneens in met een loonstop gedurende twee jaar en een vrijwillig vertrek van 600 arbeiders (ondanks het opdrijven van de productie).
In Antwerpen kwamen de bonden en de directie overeen om jaarlijks 20,2 miljoen euro te besparen op “personeelskosten”. Dat kan volgens de bonden onder meer door de productiviteit verder op te drijven. Met het voorstel willen de vakbonden aantonen dat Opel-Antwerpen “leefbaar” is. Binnen het actuele kader van Opel betekent dit dat de “concurrentiepositie” van Antwerpen tegenover vooral de vestiging in Bochum wordt verbeterd.
Of dit zal volstaan om de Antwerpse vestiging te behouden, is maar de vraag. Er wordt al jarenlang bespaard op het personeel en de productiviteit is al fors opgedreven. Iedere nieuwe toegeving van het personeel wordt in andere vestigingen gebruikt om ook daar verdere toegevingen af te dwingen. Dit leidt tot een neerwaartse spiraal op het vlak van lonen en arbeidscondities. Op de overproductie in de automobielsector biedt het evenwel geen antwoord, integendeel.
Vooraleer definitief beslist wordt tot de sluiting van Opel-Antwerpen wordt deze vestiging nog gebruikt in dit neerwaartse opbod waarbij de arbeiders van verschillende vestigingen tegen elkaar worden uitgespeeld. De kans dat Magna uiteindelijk Antwerpen boven Bochum zou verkiezen, blijft echter klein. De bijdrage van de Duitse overheid is essentieel voor Magna en bovendien is Bochum symbolisch belangrijk voor Opel in Duitsland, het is de oude historische vestiging van het bedrijf.
De hoop vestigen op politiek gelobby en het meestappen in de neerwaartse spiraal op het vlak van lonen en arbeidscondities, ondermijnen de solidariteit. In de plaats van de aanvallen van het patronaat “solidair” te organiseren, is verzet hiertegen noodzakelijk. De Opel-arbeiders hebben al genoeg ingeleverd.
Wij staan voor een strijdbaar alternatief met een actieve inbreng van de basis rond de eis van het nationaliseren om jobs te redden. Dat zou kunnen leiden tot alternatieve productie op basis van een algemeen publiek mobiliteitsplan. LSP verspreidt haar standpunt hierover onder meer met een lokaal pamflet (“Rode Wapper”). Op de actie aan Opel-Antwerpen op 23 september verdeelden we ook een standpunt van Europarlementslid Joe Higgins dat tevens verspreid werd in Engeland en Duitsland.