Your cart is currently empty!
DAF Trucks zet 750 arbeiders op straat
De aangekondigde ontslagen bij DAF Trucks in Westerlo vergroten het sociaal bloedbad in de Kempen. De lijst met bedrijven die herstructureren of afbouwen wordt er stilaan erg lang. Bij DAF verdwijnen 750 jobs, waaronder tijdelijken en interimmers naast 60 arbeiders met een vast contract. Deze laatsten zouden via brugpensioen, tijdelijke werkloosheid en dergelijke meer worden opgevangen.
Door Luc
Ook voor wie wel kan blijven, is het niet makkelijk. De nacht- en weekendploegen worden afgebouwd, wat leidt tot loonverlies. Er wordt ook gesproken over de mogelijkheid van technische werkloosheid. De fabriek zou een week voor en een week na nieuwjaar sluiten. Bovendien zou er mogelijk tot twee dagen per week technische werkloosheid zijn tot aan de zomerperiode.
De geplande investeringen voor een bedrag van ongeveer 100 miljoen euro worden bevroren (de belangrijkste investering was een volledig nieuwe lakstraat). Die investeringen werden door veel arbeiders gezien als een garantie voor de toekomst van de fabriek in Westerlo.
Volgens de directie is de productievermindering (van 245 naar 170 stuks per dag) en de herstructurering noodzakelijk omwille van de financiële en economische crisis. Ook de aandelen van moederbedrijf Paccar verloren op een maand 35% van hun waarde. Heel wat orders worden geschrapt. Paccar stond voor de keuze: ofwel jobs redden ofwel de winsten veilig stellen. Het is onnodig te vertellen welke keuze werd gemaakt. Nochtans maakte het bedrijf in de eerste 9 maanden van dit jaar 904,8 miljoen dollar winst (ook in het derde kwartaal was er 299 miljoen dollar winst).
Er is meer aan de hand. De afgelopen jaren nam de productie bij DAF Trucks enorm toe. Er worden momenteel 245 stuks (cabines, samen met zowat 600 assen) geproduceerd om de achterstand weg te werken. De stijging van de productie gebeurde vooral door het opdrijven van de productiviteit. Met minder arbeiders worden evenveel cabines en assen gemaakt als enkele jaren geleden. Het is deze productiviteitsverhoging die er niet enkel voor zorgt dat iedereen harder moet werken, maar ook dat er vandaag zoveel arbeiders dreigen ontslagen te worden.
Herwig Jorissen stelde terecht dat er een noodplan moet komen, als er miljarden kunnen worden gevonden voor de banksector moet dit ook kunnen voor de automobielsector. 750 jobs die verdwijnen, betekent ook dat 750 gezinnen hun kredietwaardigheid dreigen te verliezen… Jorissen wil de opzegtermijn van arbeiders gelijkstellen met die van bedienden en dat tijdelijke arbeiders bij een herstructurering een opzeg krijgen die in verhouding staat met de geleverde arbeid.
Uiteraard zijn we daar niet tegen, maar er zal meer nodig zijn. De afgelopen maanden werd genationaliseerd om winsten te redden, niet om jobs te redden. De winsten worden geprivatiseerd, de verliezen gesocialiseerd. Als bedrijven banen op de tocht zetten, zou dat net een moment moeten zijn om te nationaliseren onder controle van de arbeiders om de werkgelegenheid en arbeidsvoorwaarden centraal te stellen. Als nationaliseren kan om de winsten te beschermen, waarom dan niet om degelijke jobs te redden?
Golf van ontslagen in Antwerpen en de Kempen
Op enkele dagen werd het verdwijnen van meer dan 1.000 jobs in de Kempen en Antwerpen aangekondigd: 154 bij Janssen Pharmaceutica in Beerse, 750 bij Daf Trucks in Westerlo, 205 bij Nyrstar in Balen en Overpelt, 160 bij Philips in Turnhout, 300 bij Agfa in Mortsel, 100 bij Chiquita in Antwerpen en kleinere aantallen bij DuPont in Mechelen en Ineos in Geel. Volgens BBTK zijn in de Kempen alleen al 1.244 jobs bedreigd en er wordt gevreesd dat een aantal bedrijven nog verder zullen gaan met afdankingen. Zo werd de nachtploeg bij GM in Antwerpen afgeschaft en is er ook voor de andere ploegen veel technische werkloosheid. Bij Atlas Copco in Wilrijk werden een aantal tijdelijke contracten niet verlengd.