De Italiaanse bank UnidCredit publiceerde een rapport waarin het voorspelt dat General Motors 84% kans heeft om de komende jaren de boeken te moeten neerleggen. De bank stelde dat er de komende vijf jaar “zo goed als zeker” één van de drie grootste autobouwers in de VS over de kop zal gaan. Chrysler werd een nog grotere kans toegemeten als GM: 95%. General Motors maakte recent haar winstcijfers voor het tweede kwartaal 2008: een verlies van 15,5 miljard dollar.
Dat verlies van 15,5 miljard dollar (10 miljard euro) was het derde grootste kwartaalverlies ooit in het bijna 100-jarige bestaan van het Amerikaanse bedrijf. Niet bepaald een hoopgevende situatie dus. General Motors heeft meer dan 1 miljard dollar extra nodig per maand. Daartoe hoopt het de verkoop van zuinige modellen op te drijven en de productie van onpopulaire modellen te beperken.
De directie bleef relatief optimistisch over de immense verliescijfers. Er wordt veel verwacht van een combinatie van een kostenbesparing en het lanceren van nieuwe modellen. Anderzijds maakte de directie ook duidelijk dat er wordt uitgegaan van een economische vertraging die kan duren tot 2010. Financieel verantwoordelijke Ray Young concludeerde: “We zullen moeten groeien in een moeilijke markt.” Met de huidige cijfers zou GM tegen 2010 in zware moeilijkheden terechtkomen, mogelijk zelfs in een kritieke situatie.
Na het rampzalige tweede kwartaal, was ook het derde niet goed begonnen met een daling van de Amerikaanse verkoop in juli met 26% in vergelijking met een jaar voordien. Op de Amerikaanse automobielmarkt in het algemeen was er een achteruitgang met 13%. Qua direct en bijzonder concreet gevolg van de economische crisis kan dat cijfer tellen. De winst van Nissan daalde in het tweede kwartaal met 42,8% en dat van BMW met 33%. Het verlies van GM in het tweede kwartaal is vooral toe te schrijven aan een daling van de Noord-Amerikaanse inkomsten (de verkoop daalde er met 18% tot 38,2 miljard dollar). In Europa was er een stijging van de verkoop in Oost-Europa, maar bleef het resultaat quasi stabiel (onder meer door de “kosten” bij de herstructurering van Opel-Antwerpen). Wereldwijd moest GM met 2,29 verkochte wagens in het tweede kwartaal van 2008 zijn koppositie aan de Japanse rivaal Toyota overlaten.
Analisten gaan ervan uit dat General Motors (en andere autobouwers) in de komende weken met nieuwe besparingsplannen voor de dag zullen komen. De crisis in de VS zorgt ervoor dat de Amerikaanse automobielmarkt er de afgelopen 10 jaar nog nooit zo slecht heeft voorgestaan. Dat is de reden waarom GM een koper zoekt voor de Hummer, maar ook andere grote wagens zijn bedreigd.
Automotive New Europe, een gespecialiseerd tijdschrift, stelde dat de productie van een kleine SUV in Antwerpen mogelijk bedreigd zou zijn. Hierdoor zou de capaciteit in Antwerpen verder afnemen en is eigenlijk het voortbestaan van de fabriek zelf steeds meer onzeker. Rudi Kennes (ABVV) ontkent en stelt dat er in Antwerpen 120.000 wagens op jaarbasis mogen worden gebouwd met vanaf 2010 een SUV van Opel en vanaf 2011 één van Chevrolet. Dat akkoord werd voor de vakantie nog bevestigd door de directie. Kennes stelde de speculaties over verdere afdankingen beu te zijn.
Het klopt dat er wel meer speculaties werden gelanceerd in het verleden. Alleen is het ook bijzonder duidelijk dat er in de automobielsector nog zwaar zal gesnoeid worden indien de economische problemen aanhouden. Een multinational als GM kan het zich niet veroorloven om 15,5 miljard dollar verlies te maken op één kwartaal. Als de directie iets tegen de verliezen zal willen doen, zal dit ongetwijfeld gepaard gaan met een forse besparingsronde op de kap van de arbeiders en hun gezinnen.