Ongenoegen tegenover dure energieprijzen neemt toe

Truckers, boeren en vissers. Het zijn maar enkele van de bevolkingsgroepen die de dure energieprijzen aan den lijve ondervinden en ertegen protesteren. De afgelopen weken waren er in verschillende Europese landen acties van truckchauffeurs die het verkeer volledig lam legden. In Spanje leidde dat tot forse repressie van de politie, die hardhandig optrad tegen truckers die actie bleven voeren.

De blokkades van de chauffeurs zorgden er onder meer voor dat de toevoer van onderdelen voor Ford Genk en General Motors Antwerpen in het gedrang kwam.

Het protest beperkte zich niet enkel tot het zuiden van Europa. In Azië waren er bijvoorbeeld acties in Zuid-Korea, waarbij 13.000 stakende truckchauffeurs werden vervoegd door 17.000 bouwvakkers. In Europa waren er zowat overal protestacties met ook in Brussel een bijeenkomst van truckers na een oproep van de patroonsfederatie UPTR. De truckers staan op de rand van de afgrond nu de brandstofprijzen sinds januari al met 20% zijn gestegen.

De dure prijzen voor brandstof kunnen niet enkel verklaard worden door het spel van vraag en aanbod. De vraag en aanbod verschillen nu amper van de periode eind 2006, toen de olieprijs 60 dollar voor een vat ruwe olie bedroeg. Nu is die prijs ongeveer het dubbele. Oliespecialist Fadel Gheit van Oppenheimer & Co stelde in een parlementaire commissie in de VS dat de prijzen door speculatie zo hoog zijn.

Terwijl wij recordprijzen aan de pomp betalen, gaan de speculanten en ook de oliemultinationals lopen met recordwinsten. De vijf grootste oliebedrijven hebben sinds 2005 170 miljard dollar uitgedeeld aan hun grote aandeelhouders. In 2007 maakten ze samen 93 miljard dollar winst.

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop