Your cart is currently empty!
Hoge werkdruk en wanbeheer leidt tot staking in callcenter Volvo Europa Truck in Gent
Vandaag zijn er mogelijk spontane acties van de bedienden van het callcenter van Volvo Europa Truck in Oostakker (Gent). De directe aanleiding wordt gevormd door de hoge werkdruk en het “wanmanagement”. Tot voor kort waren stakingsacties bij Volvo ongewoon, maar dit jaar waren er eerder reeds acties bij Volvo Parts en nu dus bij de bedienden van het callcenter. Gisteren werd een "staking" aangekondigd, maar BBTK ontkende dit. Toch is het duidelijk dat de spanningen fors oplopen.
Benoit Douchy
Begin 2007 werd bekend dat de jaarwinst van Volvo Trucks in Gent in 2006 1,8 miljoen euro bedroeg, een kwart meer dan in 2005! Dat is blijkbaar niet voldoende voor de directie.
Bij de bekendmaking van de resultaten in het derde kwartaal, verklaarde Ford (waar Volvo Cars deel van uitmaakt – Volvo Trucks en Volvo Parts maken deel uit van Volvo) dat het niet bereid is om het bedrijf op korte termijn van de hand te doen (Jaguar en Landrover staan wel te koop). Er werd wel gesproken over een strategisch plan voor Volvo om de merkpositionering aan te passen en de kostenstructuur te veranderen. Dat is managementtaal om besparingen op het personeel aan te kondigen. In Gent wordt dit al concreet zichtbaar.
Volvo Cars
De dalende koers van de dollar zorgt voor een dalende export van wagens naar de VS en bovendien daalt de verkoop in de VS en Japan sowieso. Autoproducent Volvo Cars zal volgend jaar 203.000 wagens produceren. Vooral de S40 en de S60 doen het slechter dan verwacht en het zijn net die modellen die in Gent van de band rollen.
203.000 wagens zijn er nog eens 17.000 minder dan aanvankelijk voorzien (er was eerder reeds een daling van het productiecijfer aangekondigd). Daarmee komt het voortbestaan van de nachtploeg in het gedrang aangezien 203.000 auto’s gevaarlijk dicht in de buurt komt van twee ploegen.
De directie brengt twee “oplossingen” naar voor: ofwel wordt gegaan naar twee ploegen, ofwel wordt de band vertraagd. Het ABVV stelde dat het er alles aan wil doen om zoveel mogelijk mensen aan het werk te houden, desnoods door tijdelijke werkloosheid.
Eind oktober was er een reeds een staking bij Volvo Cars. Aanleiding voor de sociale onrust was de hoge werkdruk, het niet vervangen van zieke werknemers en het weigeren van verlofaanvragen omdat er te weinig personeel is om arbeiders in verlof te vervangen. Woordvoerder Mark De Mey van Volvo Cars Gent bevestigde dat er een probleem is met het vervangen van zieken en met de verlofdagen: “Wij willen onze efficiëntie verhogen en dat betekent concreet dat we hetzelfde werk moeten doen met 20 a 25% minder manuren.” Concreet betekent dit vooral dat arbeiders veel harder werken dan vroeger, zonder een aanpassing van de lonen.
Volvo Trucks
De vraag naar vrachtwagens van Volvo blijft wel groot, vooral in Europa. De vrachtwagenbouwer verkocht 46.331 trucks, een stijging met 3% tegenover dezelfde periode vorig jaar. De bestellingen namen in het tweede kwartaal zelfs toe met 68%. Vooral in Europa was er een sterke groei.
De vraag naar vrachtwagens was zo groot dat het bedrijf in april met een nachtploeg is begonnen. Het is nogal ironisch dat hetzelfde bedrijf nu de nachtploeg bij Volvo Cars mogelijk zal afschaffen. De flexibiliteit die aan de arbeiders wordt opgelegd, betekent dat er moet gewerkt worden waar de directie het snelst winst kan maken. De productie werd opgedreven van 182 tot 218 trucks per dag.
Het effect van de Amerikaanse kredietcrisis, onstabiliteit in Oost-Europa, dreigementen inzake isolement van Rusland en een stijging van de brandstofprijzen (ook in Oost-Europa), kan echter ook hier een effect hebben in de komende maanden.
In juli werd bij Volvo Trucks gestaakt omdat de enorme winstcijfers van de fabriek niet tot uiting kwamen in de CAO-onderhandelingen over de lonen. In 2006 maakte de fabriek 25% meer winst dan in 2005. Volvo Trucks maakte 1,6 miljoen euro winst. De werkdruk werd opgedreven om dat cijfer te realiseren. Maar de lonen volgden niet.
Solidariteit is nodig
Eerder dit jaar waren er ook acties bij Volvo Parts tegen het gebruik van interimkrachten en voor het inzetten van vaste contracten. Nu worden jobs bedreigd bij Volvo Cars en zijn er acties bij Volvo Trucks. Er zal nood zijn aan gemeenschappelijke acties in de hele Volvo-vestiging op basis van solidariteit tussen alle arbeiders.
Eerder werden alle andere montagebedrijven in dit land getroffen door harde herstructureringsmaatregelen: Renault-Vilvoorde, Ford-Genk, VW-Vorst, Opel-Antwerpen. Enkel Volvo bleef voorlopig grotendeels gespaard. Om de concurrentie op te drijven, zal de directie ook bij Volvo willen besparen op het personeel. Met minder arbeiders meer produceren op een kortere termijn. Dat is het doel van het patronaat in de automobielsector. Daartegenover is verzet noodzakelijk. Op basis van solidariteit in de hele automobielsector en vanuit andere sectoren, is het mogelijk om de verdere aanvallen op de arbeidscondities tegen te houden.