Opel. 1.200 jobs bedreigd in Antwerpen

De komende drie jaar zouden in de Antwerpse Opel-vestiging 1.200 jobs verdwijnen. Tegelijk zou in Antwerpen het nieuwe Astra-model worden gebouwd. De directie van General Motors wil fors snoeien in het personeelsbestand. Op die manier wil het met minder personeel evenveel auto’s produceren. Dat moet de winsten opdrijven.

De productie van een Opel Astra duurt alles samen zowat 22 tot 24 uur. Dat zou in de toekomst moeten worden teruggebracht tot 16 tot 17 uur. Dat is althans de mening van de directie. Door de productiviteit verder op te drijven, moeten de kosten dalen en de winsten stijgen.

De directie van Opel (als onderdeel van General Motors) speelt een vuil spelletje. Reeds enige tijd geleden – en met een regelmatige herhaling – laat de directie weten dat er een overproductie is in Europa waardoor er banen zullen sneuvelen. Telkens opnieuw wordt echter gesteld dat een beslissing over waar er jobs moeten verdwijnen pas tegen het einde van het jaar zal worden genomen. Dat levert de arbeiders over aan onzekerheid. Bovendien wordt doelbewust geprobeerd om de verschillende vestigingen tegen elkaar uit te spelen.

Geleidelijk aan komt er echter enige duidelijkheid over de verschillende opties. Het meest waarschijnlijke scenario zou eruit bestaan dat Antwerpen de nieuwe Astra mag produceren. Op dit ogenblik staan de 4.600 Opel-arbeiders in Antwerpen in voor de productie van 247.000 auto’s op jaarbasis. Ondanks de komst van de nieuwe Astra zouden toch 1.200 jobs worden bedreigd.

Daar is uiteraard nog geen beslissing over gevallen. De vakbonden bij Opel-Antwerpen dringen er overigens op aan dat er snel meer duidelijkheid komt. Ze willen de onzekerheid niet te lang laten duren. De beslissing is nog niet gevallen, maar bij ABVV en ACV lijkt men er van uit te gaan dat er een sterke afbouw van het aantal jobs zal zijn.

ACV-delegee Luc Van Grinsven stelt dat de afbouw een “absolute voorwaarde om de toewijzing van het nieuwe Astra-model binnen te halen” is. “Daarover laat het bedrijf geen misverstand bestaan. De productiekosten en -tijd moeten met een derde omlaag. Nu vergt de bouw van een Astra 22 uur. Dat moet 16 à 17 uur worden. Dergelijke daling van de productietijd gaat ongetwijfeld het verlies van banen betekenen. Een rekensom leert dat het om minstens 1.000 banen zal gaan.”

> Wie volgt na Volkswagen? Opel eist meer flexibiliteit en toegevingen. Dreiging van massale afdankingen blijft (artikel dat op 29 maart op deze site verscheen)

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop