Volkswagen. Directie koopt herstructurering, maar nog geen regeling voor iedereen

VW-Vorst trekt meer dan 300 miljoen euro uit om de herstructurering te betalen. Daarmee moeten de vertrekpremies betaald worden die omschreven werden als “hoog”. Toch is er nog geen volledig akkoord, zo blijft er een probleem voor de bruggepensioneerden die ook een premie willen.

De hoge vertrekpremies zorgden voor heel wat discussie. Patroonsfederaties zoals Agoria spraken zich uit tegen de premies en vreesden dat dit een precedent zou vormen. Anderzijds zou Agoria er geen probleem mee hebben om een arbeidsduurverlening zonder loonsverhoging als een precedent over te nemen in andere bedrijven.

Er blijven echter een aantal onduidelijkheden. Zal de gelijkschakeling van de premies voor bedienden en werklieden niet leiden tot een ongelijkheid in de zin dat de opzegtermijn voor bedienden langer is en de toegang tot werkloosheidsuitkeringen dus langer duurt? Dat kan leiden tot problemen en processen tegen VW. Een ander punt dat nu reeds naar voor kwam, was het feit dat de bruggepensioneerden zouden moeten vertrekken zonder premie. Hierdoor ontstaat een kloof tussen brugpensioen en vrijwillig vertrek met een afscheidspremie.

De vakbonden en de directie kwamen al overeen dat de 915 kandidaten voor brugpensioen allemaal kunnen vertrekken en een inkomenstoeslag zullen krijgen. Het ABVV eiste daarbovenop een afscheidspremie van 10.000 euro. Daarmee wil het ABVV de kloof verkleinen tussen wie een afscheidspremie krijgt en wie op brugpensioen vertrekt.

De VW-directie wil voor de kerstvakantie kunnen heropstarten. Dat zou louter symbolisch zijn, want na kerstmis ligt het bedrijf traditioneel stil. Het ziet er echter niet naar uit dat dit zal lukken. Heropstarten vooraleer er een akkoord is, zou waanzin zijn voor de arbeiders. De directie weigert echter in te gaan op de vraag voor een bijkomende premie voor wie op brugpensioen gaat. Vandaag gaat het overleg daarover verder.

Het lijkt erop dat de VW-directie de herstructurering wil afkopen en daartoe gebruik heeft gemaakt van de aanvankelijke aankondiging van een volledige sluiting om de druk op te drijven. De Wet-Renault voorziet in een periode van consultatie en informatie. Dat biedt de mogelijkheid om beter voorbereid te zijn op ontslagen en afdankingen, maar het biedt dus ook de kans aan de directie om het spel “tactisch” te spelen, ook al is dat op de kap van onzekerheid onder duizenden arbeiders.

Die onzekerheid blijft overigens voortbestaan. Er blijft onduidelijkheid over hoe het nu verder moet: zal er onder de 1.900 kandidaat-vertrekkers een selectie worden gemaakt om tot 1.500 te komen (het cijfer dat door de directie werd vooropgesteld)? Krijgen de bruggepensioneerden ook een afscheidspremie? Hoeveel wagens zullen de overblijvers mogen maken en welke modellen? Wanneer zal het opdrijven van de werkduur worden ingezet?

Er blijven veel vragen en het is duidelijk dat de herstructureringsronde van Volkswagen in Europa nog niet gedaan is. Na het optreden in Vorst en de afdankingen daar, kunnen andere vestigingen volgen. Naar verluidt zou Pamplona een grote kanshebber zijn.

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop