Nieuwe dienstregeling NMBS. Opnieuw wordt de dienstverlening afgebouwd

Persbericht LSP-Dendermonde

Vanaf zondag 9 december geldt een nieuwe dienstverlening bij de NMBS. Bovenop de 170 afgeschafte treinen, zullen door deze wijziging sommige stations niet meer bediend worden en enkele trajecten zullen langer duren. Dit is op enkele maanden tijd een zoveelste slag in het gezicht van de gebruikers en de werknemers van het spoor. Het zijn immers de werknemers in de stations en op de treinen die aan de reizigers de gevolgen van het besparingsbeleid mogen gaan uitleggen.

Met frustratie en soms zelfs geweld tot gevolg. Wanneer het personeel in staking gaat tegen het uitgestippelde beleid, worden ze zwart gemaakt door de verantwoordelijken van de besparingen, al te vaak met behulp van de media. SP.a beroept zich op het ‘recht op openbaar vervoer’ om het spoorpersoneel hun stakingsrecht in te beperken met een wetsvoorstel. Als regeringspartij legt ze wel mee de besparingen op aan het openbaar vervoer. Misschien moet de SP.a een wetsvoorstel indienen om het recht op openbaar vervoer te beschermen tegen besparingen!

Een eengemaakte strijd van reizigers en personeel is de enige manier om voldoende druk uit te oefenen op de regering en de directie van de NMBS-groep om veranderingen af te dwingen. Bij de treinstaking van begin oktober hebben we met LSP de reizigers via een pamflet opgeroepen om solidair te zijn met de staking. In Dendermonde voerden we toen ’s ochtends actie aan het station en ’s avonds brachten we een solidariteitsbezoek aan het stakerspiket.

Dendermonde blijft één van de grootste slachtoffers binnen dit besparingsverhaal. Niet alleen heeft 20% van de afgeschafte treinen rechtstreeks betrekking op Dendermonde, maar zullen er ook 4 overwegen gesloten worden, zonder duidelijk alternatief. Wat tot plaatselijke verkeershinder zal leiden. Het stadsbestuur is in woorden tegen al deze besparingsmaatregelen, maar de daden blijven uit. Op 1 september organiseerde het ABVV in Dendermonde een debat over de situatie bij de NMBS. Alle partijen die deelnamen aan de verkiezingen waren uitgenodigd. De NVA beloofde toen bij monde van hun lijsttrekker, Marius Meremans, dat ze de volledige gemeenteraad ging oproepen om een gezamenlijk schrijven te richten naar de directie van de NMBS om het terugdringen van de besparingsmaatregelen en een betere communicatie te eisen. De overige deelnemers aan het debat waren onmiddellijk akkoord met dit voorstel. Tot op heden is daar nog steeds niks met deze belofte gedaan.

Sommige afgeschafte treinen zullen toch blijven rijden, maar dan wel leeg en niet toegankelijk voor reizigers. Zo vertrekt de afgeschafte vroege trein van Dendermonde naar Lokeren in het weekend nog steeds vanuit het station van Dendermonde op het oorspronkelijke uur mét machinist en treinbegeleider, maar zonder reizigers. Deze laatste kunnen pas een uur later een trein nemen naar Lokeren. De bus nemen is geen alternatief, want ook de Lijn snoeit in zijn aanbod. De vroege bussen worden afgeschaft en sommige lijnen worden enkel nog bediend tijdens piekmomenten en niet meer in de weekends. De snelbus naar Sint-Niklaas zal zelfs volledig verdwijnen.

Wanneer de regering en de directies van de vervoersmaatschappijen beweren dat er geen geld is voor openbaar vervoer, dan is dit een grove onwaarheid. Want er is wel degelijk geld. De bedrijven die de windmolenparken uitbaten, krijgen maar even 14 miljard euro aan subsidies. 4,25 miljard euro verdwijnt jaarlijks op rekeningen van grote bedrijven door het systeem van de notionele interestaftrek. En als er banken gered moeten worden, is er ook altijd wel ergens geld te vinden.

Onze conclusie is dan ook duidelijk: moest de bus of trein een bank zijn, ze was al lang gered.


Eerder protest van LSP-Dendermonde tegen afbouw openbaar vervoer

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop