Your cart is currently empty!
Dienstverlening van De Lijn wordt zwaar afgebouwd
De besparingen bij De Lijn worden stilaan concreet. Het algemeen besparingspakket werd opgedeeld per regio en de concrete besparingen worden op dat niveau genomen. Gazet van Antwerpen kon de plannen voor de provincie Antwerpen inzien nog voor dit aan het personeel werd voorgelegd. De omvang van de besparingsoperatie is groot: de helft van de bussen in de Mechelse binnenstad verdwijnt, in Antwerpen neemt het bus- en tramverkeer fors af.
Dinsdag worden de concrete plannen in Antwerpen aan het personeel bekend gemaakt, woensdag volgt Mechelen. Voor die laatste stad werd bekend dat het aantal ritten in de binnenstad wordt gehalveerd. Ook in centrumsteden als Turnhout en Lier zullen minder bussen naar het centrum rijden.
In Antwerpen zullen naast de bussen ook de trams minder uitrijden. Er wordt gesteld dat er momenteel gemiddeld om de 7,5 minuten een tram rijdt, dat wordt opgedreven tot een gemiddelde van 8 minuten. Dat kan beperkt lijken, maar het betekent dat er op enkele lijnen veel minder zal worden gereden. Lijn 8 sneuvelt helemaal, lijn 3 wordt sterker dan gemiddeld afgebouwd.
Voor de reizigers betekent de hervorming dat de dienstverlening wordt afgebouwd. Voor het personeel betekent het minder ritten en mogelijk ook minder collega’s. Er zou onder meer gesnoeid worden in de technische diensten. De besparingsoperatie van 60 miljoen euro zal bovendien wellicht nog worden opgevoerd als gevolg van de extra besparingen die de Vlaamse regering zal nemen na de federale begrotingscontrole eind deze maand. En er zijn de hoge brandstofprijzen die doorwegen in de begroting van De Lijn.
Woordvoerder Koen Peeters van De Lijn stelde: “Er zullen geen ontslagen vallen bij de bus- en tramchauffeurs. Toch zeker geen naakte. Wel is het zo dat personeelsleden die met pensioen gaan, en dat zijn er jaarlijks heelwat, niet meer worden vervangen.” In directere taal: er verdwijnen jobs.
Nadat de media werden ingelicht, volgen komende week ook de vakbonden en het personeel. ACV-verantwoordelijke De Wilder werd in Gazet van Antwerpen aan het woord gelaten: “De reizigers zouden dit niet mogen pikken. Ze zouden moeten betogen, in opstand komen tegen de besparingen. Want zij gaan die het meest voelen.”
Er is nood aan een front van personeel en reizigers om samen in verzet te gaan tegen het besparingsbeleid. De vakbonden bij De Lijn zijn het beste geplaatst om daar een initiatief toe te nemen met een campagne waar ook de reizigers een actieve rol in kunnen spelen. Dergelijke campagne mag niet beperkt blijven tot één lijn of één regio, het besparingsbeleid treft alle personeelsleden en alle reizigers van het volledige openbare vervoer.