Your cart is currently empty!
Canada: klimaatverandering richt ravage aan in British Columbia

Het zuiden van de Canadese provincie British Columbia is in een paar maanden tijd getroffen door twee catastrofale omstandigheden van extreem weer. Eerst was er hitte en brand, nu regen en overstromingen. Op 13 en 14 november gingen de hemelsluizen open toen een “atmosferische rivier” over een groot deel van het zuiden van British Columbia stroomde, met als gevolg rivieren die buiten hun oevers traden, aardverschuivingen, modderlawines, en vernielde spoorwegen en snelwegen.
Door Leslie Kemp (Socialist Alternative, ISA in Canada)
Dit was na een verwoestende zomer, te beginnen met de hittegolf van juni die 570 doden veroorzaakte in BC en de stad Lytton die tot de grond toe afbrandde. Velen in BC en daarbuiten beleefden een zomer van branden en met rook gevulde lucht. Er waren meer dan duizend bosbranden in het binnenland van BC. Daarna volgde vanaf september een periode van twee maanden vol regen.
Wegen weg
Alle snelwegen vanuit Lower Mainland (Greater Vancouver en het omliggende kustgebied) zijn doorsneden door overstromingen, modderlawines of weggespoelde bruggen of hele stukken van de weg die verdwenen zijn. Honderden mensen zaten urenlang vast op snelweg 7, door modderstromen voor en achter hen, met de dreiging van meer lawines van de berg naast hen, terwijl ze de hele nacht en de volgende dag nog vele uren wachtten op redding door een helikopter van de Canadese strijdkrachten.
Automobilisten die vanuit Lillooet over de snelweg 99 naar het noorden reden, werden geconfronteerd met een aardverschuiving en zagen hoe auto’s en hun inzittenden door de modder en brokstukken van de weg werden geveegd, waardoor auto’s deels werden bedolven. De getuigen haastten zich om mensen te redden, maar ten minste één van de auto’s was nergens meer te vinden. Tot nu toe is er één dode bevestigd.
De Trans Canada Highway (snelweg 1) is op verschillende stukken weggevaagd. Highway 3, die langs de zuidgrens (naar de VS) slingert, is in beide richtingen gesloten vanwege een modderstroom. De Coquihalla Highway (snelweg 5), één van BC’s belangrijkste snelwegen die Lower Mainland met het binnenland verbindt, heeft rampzalige schade opgelopen. De zuidelijke rijbanen van een deel van de snelweg zijn in de rivier weg gespoeld. De snelweg kan maandenlang gesloten blijven. Reddingswerkers zijn nog steeds op zoek naar vermiste voertuigen en gestrande mensen.
Overstroomde steden
De hele stad Merritt, in het droge, woestijnachtige binnenland van BC, waarvoor in de zomer een evacuatiealarm voor brand gold, werd op 15 november gedwongen te evacueren. Door het hoge water was de afvalwaterzuiveringsinstallatie van de stad “voor onbepaalde tijd” onbruikbaar. Twee van de drie bruggen van de stad over de Coldwater River waren door het overstromingswater onherstelbaar beschadigd en het overstromingswater verhinderde de toegang tot de derde brug.
Het grootste deel van Princeton stond onder water toen de Similkameen-rivier door de dijk brak. 295 huizen werden geëvacueerd en nog eens 300 staan onder alarm. Nu zit de stad zonder gas (door de schade van de overstroming) en met een temperatuur tot -6° C zoeken mensen elders een warme plek te vinden om te slapen.
Meer dan 1.100 woningen in Abbotsford werden geëvacueerd. Bij de overstromingen in Abbotsford, Chilliwack en andere delen van de Fraser Valley moesten bewoners die het geluk hadden over kano’s en andere boten te beschikken, de straten bevaren. Meer dan 20.000 mensen zijn ontheemd. Mensen keken toe hoe hun huizen door de stortregens werden weggevaagd.
De zomerbranden en de houtkap hebben de hellingen onstabieler gemaakt, omdat er geen boomwortels meer zijn die de grond vasthouden. Bomen houden doorgaans het water tegen. Een gebrek aan bomen maakt de overstromingen erger.
Transportcrisis
Truckers die van en naar Lower Mainland naar andere delen van BC en Canada rijden, kunnen geen voorraden meenemen. Niet alleen zijn alle wegen gesloten, ook de spoorwegen liepen schade op. Dit zijn de belangrijkste routes voor vracht in en uit de haven van Vancouver. De chaos in de haven, als gevolg van de wereldwijde verstoring van de toeleveringsketens, is nu nog groter. De invoer kan vanuit Vancouver niet naar de rest van Canada en de uitvoer, vooral van de gewassen van dit jaar, is geblokkeerd.
Er wordt nu al gevreesd voor tekorten in de winkels, in sommige gebieden is er een tekort aan gas. Sommige gemeenschappen op Vancouver Island hadden slechts drie dagen voedselvoorraad en er zijn al twee dagen voorbij sinds de overstroming. De reparatie van sommige wegen zal waarschijnlijk weken, zo niet maanden in beslag nemen. Hoe lang het zal duren om de spoorlijnen te herstellen, is ook onbekend.
De balans opmaken
Op 16 november scheen de zon op een verwoest landschap, maar er is meer regen op komst. De autoriteiten van British Columbia maken de balans op van de omvang van de verwoesting van steden, dorpen, wegen, bruggen, spoorwegen en andere infrastructuur. Mensen zijn hun huis kwijtgeraakt door de overstromingsschade. In de zomer zijn naar schatting een miljard zeedieren gestorven als gevolg van de hittegolf. Nu zijn duizenden boerderijdieren omgekomen door de zware overstromingen in de Fraser Valley en veel dieren die het wel overleefd hebben of gered zijn, hebben voedsel en water nodig.
Net als de extreme hittegolf in juni, omschrijven meteorologen deze storm als “ongekend”. “We hebben nu onze vijfde atmosferische rivier van het seizoen gezien. Vaak krijgen we de eerste pas in november,” zei Armel Castellan, een meteoroloog van Environment Canada die voorbereid is op waarschuwingen. Ze beweerde dat de laatste atmosferische rivier “verbijsterende gegevens” heeft opgeleverd en voorspelde dat Milieu Canada deze cijfers nog dagen en weken zal analyseren omdat ze zo uitzonderlijk zijn. Net als in juni werden veel records verbroken. Deze keer voor regenval, in plaats van hitte. Het District of Hope en de stad Chilliwack braken alle records voor regenval.
Er is geen ontkomen aan de realiteit van de klimaatverandering. In minder dan vijf maanden tijd heeft BC te maken gehad met verschillende “ongekende” weersomstandigheden. Deze hebben en zullen gevolgen hebben voor het dagelijks leven van miljoenen mensen en voor de bestaansmiddelen van duizenden werknemers.
COP26-politici ver verwijderd van de realiteit
Politieke leiders sloten de 26e VN-bijeenkomst over klimaatverandering af op zondag 14 november, terwijl het regende in het zuiden van BC. Veel waarnemers waren vanaf het begin sceptisch over de vooruitzichten op een akkoord over zinvolle doelstellingen. Ze verwachtten er niet veel van en waren teleurgesteld, maar haalden hun schouders op. Meer “blah, blah, blah”, waarbij veel van de doelstellingen naar een verre toekomst werden verschoven. Wie hoop had en de retoriek van de regering nog maar half geloofde voor COP26, kreeg een nieuwe ontgoocheling te verwerken. Zoals iemand in de media opmerkte, gaan deze mensen door een ‘rouwproces’.
De politici die bijeenkwamen op COP26 lijken ver verwijderd van deze realiteit. Een vertegenwoordiger van de Marshalleilanden werd geïnterviewd over haar bittere teleurstelling over de wel erg afgezwakte doelstellingen. Klimaatverandering bedreigt het voortbestaan van de Marshalleilanden.
Auimatagi Joe Moeono-Kolio, een politieke adviseur voor de Stille Oceaan bij het Fossil Fuels Non-Proliferation Treaty Initiative merkte op dat “het eerste ontwerp van een verder zeer weinig ambitieuze tekst één opvallend lichtpuntje bevatte – de geleidelijke afschaffing van steenkool. Dit werd verder afgezwakt. Voor een planeet in crisis betekent dit een monumentale mislukking in het erkennen van het duidelijke en imminente gevaar waarin hele landen zich nu bevinden, inclusief mijn eigen land. Ondanks alle ophef en greenwashing, blijft het fundamentele feit dat we nog steeds afstevenen op een wereld die twee graden warmer is,” zei hij.
Climate Action Tracker stelt dat met de toezeggingen van COP26 de wereld tegen 2200 2,7°C warmer zal zijn. BC was getuige van de gevolgen van 1,1 graad opwarming (geschatte opwarming tot nu toe). Wat zal er gebeuren bij een opwarming van 1,5 graden of zelfs 2,7 graden? De gevolgen van de klimaatverandering zijn overal om ons heen.
Wat is er nodig voordat politici wakker worden?
Als marxisten begrijpen wij dat de geschiedenis, net als een rivier, niet in een rechte lijn stroomt. Politici zijn schatplichtig aan de sociale klasse die zij vertegenwoordigen: de rijke investeerders, de zakenelite, de oligarchen in de olie- en grondstoffensector. Sommigen, zoals de premier van Canada, zeggen één ding en handelen volledig in strijd met hun woorden; de federale liberalen gaan door met de aanleg van de Trans Mountain pijpleiding en subsidiëren fossiele brandstoffen. Seth Klein beschrijft hen als de “nieuwe klimaatontkenners”. Ze zien wat er aan de hand is, hun weigering om te handelen is te wijten aan hun trouw aan hun klasse.
Het is misschien niet duidelijk wat de aanleiding zal zijn, maar de opgebouwde woede over dit gebrek aan actie zal op een bepaald ogenblik uitbarsten. Het is de taak van de socialisten om zich voor te bereiden door het bewustzijn te vergroten, onszelf en anderen om ons heen voor te lichten, en verzetsbewegingen op te bouwen. Dit is wat er nodig is. Ondanks heldhaftige mobilisatie op COP26 werden de stemmen van de activisten genegeerd, overstemd door het lawaai van de “blah, blah, blah”-beloften die nergens toe leiden.
In tegenstelling tot velen binnen de brede progressieve linkerzijde, hebben wij wel antwoorden op de vraag wat er gedaan moet worden. Om de mensheid te redden van de klimaatramp en andere problemen van het kapitalisme, moeten we breken met het systeem waarin de belangen van de rijken centraal staan. De mensheid heeft een systeem nodig dat mensen belangrijker vindt dan winst, dat collectief en democratisch plannen maakt in het belang van de meerderheid van de bevolking, niet een kleine elite van superrijken. We moeten de rijkdommen van de superrijken in beslag nemen en deze middelen gebruiken voor het algemeen welzijn. Dat is de enige verstandige weg vooruit. Het wordt socialisme genoemd.