Your cart is currently empty!
“Bij het spoor wachten we al meer dan tien jaar op loonsverhoging”

Aan het station Gent-Sint-Pieters stond vandaag een piket met de boodschap ‘Meer dan peanuts!’. De 0,4% ruimte tot loonsverhoging wordt er als denigrerend beschouwd. Daarnaast wordt de eis voor een minimumloon van 14 euro per uur naar voren gebracht. We spraken op dit piket met Tony Fonteyne, secretaris van ACOD Spoor Oost-Vlaanderen.
Door Wouter
Waarom gaat spoorpersoneel in actie?
Wij kunnen niet leven met een beperking van 0,4% loongroei. Het zijn apennootjes voor personeel die al meer dan tien jaar wacht op een loonsverhoging. Onze mensen zijn blijven werken zonder klagen, terwijl dit niet zonder risico’s was tijdens de pandemie. Tegelijkertijd wordt er steeds meer flexibiliteit gevraagd. Toch durft de directie zeggen dat er door COVID verlies gemaakt wordt en er in de komende onderhandelingen binnen de NMBS weinig tot geen ruimte is. Respect voor het personeel houdt een degelijke opslag in!
Was de keuze om wel een piket te zetten snel gemaakt?
Ja, hoor. Dit is een fundamentele traditie van strijdbare vakbonden. Die moeten we in stand houden. Er wordt van de COVID pandemie geprofiteerd om beperkingen op onze rechten door te duwen, dat kunnen we niet aanvaarden. Er kan vandaag 100% coronaproof gestaakt worden: je kan dit doen door in je kot te blijven. Op deze actie hebben we markeringen geplaatst om buiten op veilige afstand te blijven. Alle noodzakelijk materiaal om geen hoogrisico contacten te hebben, is voorzien.
Hoe moet het verder wanneer de beperking op loongroei blijft?
Wij staan klaar om op initiatief van de vakbondsleiding van de twee grote vakbonden nieuwe en opbouwende acties mee te ondersteunen. We verliezen jaarlijks ongeveer 1000 personeelsleden, zo gingen we vorig jaar van 30.000 naar 29.000. Loketten werden gesloten en zelfs in steden zoals Lokeren of in populaire stations als Gent-Dampoort is er een afbouw. We slikten de afgelopen vijf jaar al 3 miljard euro besparingen. Ik ben verwonderd dat de treinen blijven rijden. We zien de spoorwegen als een publieke opdracht, dus er zijn meer middelen nodig voor betere dienstverlening. Het stopt niet vandaag!