Your cart is currently empty!
Chantage bij B-cargo. Filialiseren of alle activiteiten stopzetten
Chantage bij B-Cargo
Het personeel van de NMBS staakt. Niet om “reizigers te pesten”, maar om de directie te doen afzien van haar plannen. De voorbije weken stelde die aan de vakbonden 8 scenario’s voor omtrent de goederenafdeling B-Cargo. Die gaan van het stopzetten van alle activiteiten over 7 varianten op filialisering. De vakbonden kondigden meteen een staking aan. Als er geen oplossing komt, zal voortaan elke donderdag het werk neergelegd worden.
[box type=”shadow” align=”alignright” width=”100″]
Wat de media u over deze staking vertellen.
De spoorbonden maken zich druk om niets, want niemand wordt afgedankt. Men gijzelt de reiziger in een oubollige ideologische discussie, want filialisering hoeft daarom geen privatisering te zijn. Het personeel bij het Spoor is vastbenoemd, dus weinig flexibel en mobiel. De spoorbonden houden vast aan “hun privileges” en kelderen daardoor de toekomst van het bedrijf.
De werkelijkheid.
De crisis wordt misbruikt om “gebroken shiften” van 11u door te voeren, met dagelijks wisselende aanvangs- en einduren en prestaties van dagelijks verschillende duur. Tegelijk wil men 13 compensatiedagen inpikken waarvoor destijds loon werd ingeleverd. Men wil inbreken in het personeelsstatuut,19de eeuwse arbeidscondities invoeren en binnenkort een hapklaar vervoersbedrijf aan de speculanten aanbieden.
U kent wellicht het begrip “onderaanneming”, het uitbesteden van “taken” aan derden. Het keuken- of kuispersoneel in een ziekenhuis bijvoorbeeld, of op school of in een privé-bedrijf. Dat is bedoeld om de ‘personeelskost’ te drukken en de solidariteit op de werkvloer te ondermijnen. Dat heeft de NMBS-directie in gedachten als ze pleit voor “filialisering”. Het omvormen van een tak van het bedrijf tot een zelfstandig geheel. Het is haar manier om zich op korte termijn te ontdoen van 1200 “statutairen” en op iets langere termijn zelfs 3.000. De goederenactiviteiten zouden hoofdzakelijk geconcentreerd worden in Antwerpen, met voor veel werknemers extra reistijd van en naar het werk.
Voor werknemers, kleine zelfstandigen of familiebedrijfjes betekent crisis onzekerheid en sociale achteruitgang, voor de patroons van grote bedrijven ‘een opportuniteit’. De trafiek van B-Cargo is met 38% gedaald. B-Cargo zou daardoor dit jaar een verlies maken van 130 miljoen euro. Een peulschil vergeleken bij de 25 miljard die de overheid aan de bankiers/speculanten die de crisis veroorzaakt hebben, heeft toegestoken. B-Cargo vervoert dagelijks evenveel als 12.000 vrachtwagens. Het bespaart ons heel wat fileleed en is bovendien een ecologisch verantwoord en veilig transportmiddel voor goederen. Zowat 60%, goed voor 8.000 vrachtwagens, is “verspreid vervoer”, treinen samengesteld uit wagons van verschillende herkomst. Als we de kosten van urenlang filerijden even buiten beschouwing laten, is dat onmogelijk “rendabel” te maken. In dat verspreid vervoer zijn private transportbedrijven over het spoor niet geïnteresseerd, die willen enkel de mooiste stukken eruit pikken.
Wat heeft het reizigersvervoer daarmee te maken ?
De filialisering van B-Cargo is een breekijzer om achteraf ook elders in de NMBS het personeelsstatuut open te breken. De NMBS-directie wil verschillende categorieën werknemers met verschillende types van contracten tegen elkaar uitspelen. Jannie Haek en Luc Lallemand, respectievelijk gedelegeerd bestuurders bij de NMBS-Holding en Infrabel, hebben meteen aangekondigd dat wat hen betreft, het voorbeeld van B-Cargo navolging zal krijgen. Kortom: hun personeel zal dezelfde voorwaarden opgelegd krijgen.
Zoals veel reizigers kunnen de NMBS-werknemers enkel rekenen op hun eigen kracht en hopen op steun van de “publieke opinie”. Op de traditionele politici, of die nu in de regering zitten of in de oppositie, kunnen ze niet rekenen. Daar is het “liberalisme” troef, ook bij de zogenaamde socialisten. Wist je dat Haek en Lallemand allebei “socialist” zijn?
De Linkse Socialistische Partij steunt het NMBS-personeel in haar strijd voor het behoud van het personeelsstatuut. Wij zijn voorstander van een goed uitgebouwde, moderne en publieke spoormaatschappij onder democratische controle van de gemeenschap, niet van een handvol “managers” die enkel naar de winstcijfers kijken. Privaat winstbejag is schadelijk voor onze leefomgeving, onze arbeidsomstandigheden en onze mobiliteit.
Hoe ABX geliquideerd werd.
Om de pakjesdienst te “saneren” wierf men privé-experten aan, die een aantal spoormensen bevorderden om hen bij te staan. Specifieke ABX-graden werden opgericht. Het kader werd verminderd.
Na enkele jaren bleken de maatregelen onvoldoende om financieel te overleven. Er volgde opnieuw een vermindering van het kader en arbeidsvoorwaarden die het statuut op de helling zetten. Omdat geen enkele spoorman of -vrouw onder die voorwaarden nog bij ABX wou werken, deed men beroep op contractuelen en allerlei nepstatuten. Uiteindelijk bleek ABX toch verlieslatend en werd het verkocht. Men moest nog geld toesteken om die verkoop rond te krijgen. Niet lang daarna bleek ABX toch levensvatbaar, want de nieuwe eigenaars verkopen het door aan een investeerdersgroep voor een veelvoud van de oorspronkelijke prijs. Een paar slimmeriken hadden zich ondertussen in ABX ingekocht en werden miljardair.
(op basis van http://www.acod-spoor.be)
[/box]