Your cart is currently empty!
Wordt de Oosterweelverbinding slachtoffer van de kredietcrisis?
De tegenstanders van de Oosterweelverbinding lijken steun te krijgen uit onverwachte (en onbetrouwbare) hoek. Door de kredietcrisis en de problemen bij de banken lijkt het onwaarschijnlijk dat een bank bereid zou zijn om de nodige 2 miljard euro te ontlenen. Minister Van Mechelen waarschuwde dat dit de verderzetting van het project kan bedreigen.
Voor het prestigeproject van de Lange Wapperbrug en de Oosterweelverbinding zou in Antwerpen de “werf van de eeuw” worden opgestart. De factuur hiervoor zou volgens een becijfering minstens 2 miljard bedragen. Het volledige “masterplan” inzake openbaar vervoer en infrastructuur zou 3,5 miljard euro kosten. De regering wil die middelen onder meer halen uit tolheffingen en bij de banken.
Minister Van Mechelen waarschuwde dat 2 miljard lenen niet evident zal zijn tegen de huidige achtergrond van de kredietcrisis. Hij verklaarde: “We moeten gewoon tijdig nadenken over alternatieven.” Die tijd zou er zijn omdat eerst nog een studie wordt verricht naar de mogelijke tracés voor de Oosterweelverbinding. Bij de Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM) zijn ze er, zoals steeds, gerust in. Een woordvoerder verklaarde: “Doordat de Vlaamse regering besliste om eerst een onderzoek naar alternatieven uit te voeren, liggen alle onderhandelingen nog zeker drie maanden stil. Dat komt ons nu niet slecht uit. In februari, als we dan de uiteindelijke bouwaanvraag kunnen indienen, is de markt misschien weer wat gekalmeerd.” Misschien zal de markt echter niet gekalmeerd zijn…
De kredietcrisis in de banksector heeft natuurlijk gevolgen voor dit soort omvangrijke prestigeprojecten en de grote leningen die daarvoor nodig zijn. Het zou echter fout zijn om met de tegenstanders van de Oosterweelverbinding alle hoop te vestigen op een slechte economische situatie om zo dit project tegen te houden. We kunnen in onze strijd enkel rekenen op de krachten waar we zeker van zijn: onze eigen kracht. Een meerderheid van de Antwerpse bevolking is niet opgezet met dit prestigeproject en staat open voor alternatieven zoals dat van de Straten-Generaal (dat zich verzet tegen een brug die erg vervuilend is en lawaaihinder met zich meebrengt).
Van Mechelen kondigde reeds aan dat er zal gezocht worden naar alternatieven, bijvoorbeeld met een staatswaarborg of het opdelen van het Masterplan. De overheid zal wel tussenkomen om de financiering uiteindelijk rond te krijgen. Aangezien dit project heel veel met prestige te maken heeft, kan zowel de minister als het stadsbestuur wel iets extra uit de kast halen om het gezicht te redden.
Tegen de achtergrond van een economische crisis en een golf van afdankingen, ook in het Antwerpse, zijn er wel betere doeleinden waarvoor de miljarden van de Oosterweel zouden kunnen worden gebruikt. Voor sociale bekommernissen zal er ons steeds weer gezegd worden dat er geen middelen zijn. De inspanningen om de financiering van de Oosterweelverbinding rond te krijgen bewijzen echter het tegendeel.
Meer weten over het verzet tegen de Oosterweelverbinding?
Morgen organiseert Internationaal Verzet in Antwerpen een milieufestival waar onder meer zal worden gediscussieerd over het verzet tegen de Oosterweelverbinding. Een woordvoerder van de actiegroep Ademloos zal dit komen toelichten. Meer info: myspace.com/milieufestival.