Rooms-blauw zal verder de openbare diensten uitverkopen

Hetgeen nog overblijft van overheidscontrole op Belgacom zal verder verdwijnen als het van de rooms-blauwe onderhandelaars afhangt. Belgacom was al grotendeels verkocht waardoor de privé het al langer voor het zeggen heeft in het telecombedrijf. De gevolgen waren er ook naar: in 2006 maakte Belgacom 6,1 miljard euro winst terwijl sinds begin jaren 1990 zowat de helft van het personeel verdween.

De afgelopen dagen maakte het schandaal rond de signalisatieborden in Mechelen duidelijk dat privatiseringen enkel de winsthonger versterken en uiteindelijk de gemeenschap meer kosten dan opbrengen. De privatisering van de levering en plaatsing van signalisatieborden zorgde ervoor dat Mechelen 35 euro in plaats van 15 euro per bord moest betalen en leidde bovendien tot een wildgroei aan borden. Deze nieuwe veroordeling van het privatiseringsbeleid kan de rooms-blauwe onderhandelaars echter niet overtuigen om hun plannen voor nog meer privatiseringen op te bergen.

Nu moet Belgacom voor de rooms-blauwe partners volledig in private handen komen: De werknemers van het bedrijf mogen daarbij het ergste vrezen. Om tot de recordwinst van 6,1 miljard euro in 2006 te komen, heeft het personeel een zware prijs betaald. De topmanagers natuurlijk veel minder: die kregen heel wat cadeautjes. Maar het gewone personeel zag het aantal arbeiders met zowat de helft verminderen: van bijna 30.000 begin jaren 1990 tot 15.000 begin 2007. De overheid bezat nog steeds ongeveer de helft van de aandelen (53,5%). In de praktijk betekent dit dat de privé het voor het zeggen heeft, maar nu wil de overheid dat ook officialiseren door haar aandeel in Belgacom verder af te bouwen.

Eerst moeten wel nog wat cadeaus geïnd worden. Belgacom zal een tussentijds dividend betalen van 170 miljoen euro. Daarvan zal zowat 91 miljoen euro in de staatskas terecht komen. Dat moet de minder goede cijfers voor de staatskas wat compenseren.

Na Belgacom zal mogelijk De Post volgen. Ook dat bedrijf is reeds grotendeels geprivatiseerd, maar de rooms-blauwe partijen zijn het nog niet eens over een volledige verkoop van De Post aan de privé. Mogelijk zal het niet lang duren vooraleer er ook daar een akkoord over is en dan zal de vraag zich natuurlijk stellen wat nog overblijft om te privatiseren. Het spoor?

De privatiseringswoede van de rooms-blauwe partijen zal ons geen voordelen opleveren. Integendeel, privatiseren zorgt ervoor dat we meer moeten betalen voor minder diensten en soms hoogst twijfelachtige diensten. Zijn de lessen van de Britse spoorwegen reeds vergeten? Weigeren de partijen lessen te trekken uit het Mechelse schandaal? Of dienen ze enkel de belangen van het patronaat dat extra winsten ruikt, ook al gebeurt dat op de kap van de meerderheid van de bevolking.

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop