Your cart is currently empty!
Decroo wil NMBS en De Post privatiseren. Hypocriete reactie van Di Rupo en de PS
Decroo wil NMBS en De Post privatiseren
Kamervoorzitter Herman De Croo verklaarde dat “de spoorwegen in België veel te veel publieke middelen krijgen”. Voor Decroo moeten de NMBS en De Post geprivatiseerd worden “om te overleven”. Daarbij moet al opgemerkt worden dat vandaag reeds 49,9% van De Post in handen van de privé is.
Stéphane Ramquet
Verzet tegen privatiseringen?
Elio di Rupo en de PS maakten handig gebruik van de uitspraak van Decroo om zich te verzetten tegen die privatiseringen. “De maskers moeten vallen. De VLD zegt bij monde van de Kamervoorzitter, een belangrijk figuur bij de Vlaamse liberalen, dat haar model eerder bij de Britse spoorwegen aanleunt. Ik hoop dat de VLD de verkiezingen niet wint.” Di Rupo haalt fors uit naar de privatiseringsplannen van Decroo en wenst de liberalen een verkiezingsnederlaag toe. Op het eerste gezicht lijkt dat normaal voor een politicus die zich graag “links” en zelfs “socialist” noemt.
Vandaag wordt een deel van de kosten voor het treinverkeer betaald door overdrachten van de overheid. Dat is de kern van een openbare dienst: diensten aan de bevolking aanbieden ongeacht hun situatie en dat op basis van de bijdragen die we allemaal betalen aan de overheid.
Dat stelt Herman De Croo nu in vraag voor de spoorwegen en De Post. Een privatisering betekent natuurlijk dat het bedrijf rendabel moet worden. De winsten tellen en niet de kwaliteit van de dienstverlening. Bovendien zouden we nog een extraatje mogen betalen om de aandeelhouders te plezieren. Tot wat dat kan leiden, zagen we bij Airbus.
Het voorbeeld van de privatisering van de Britse spoorwegen is algemeen gekend. Het leidde tot verschillende rampen met vele slachtoffers. De tickets zijn duur en de stiptheid is nog slechter dan bij ons. Verschillende lijnen die niet ‘rendabel’ zijn, werden afgeschaft. Ook onder het beleid van de Labour-regering. Het gebrek aan veiligheid (betrouwbare treinen zijn te duur…) leidde tot bekende ongevallen, zoals in Hatfield in 2000 toen 4 doden en 70 gewonden vielen.
De privatiseringen van Di Rupo zijn niet veel beter…
We begrijpen dus zeker de afkeer van Di Rupo tegen de voorstellen van Decroo om het spoor en De Post volledig te privatiseren. Maar het verzet van Di Rupo doet ons toch wat vreemd aan. Wie was er immers verantwoordelijk voor de uitverkoop van Belgacom destijds? Was dat geen Waalse PS-minister met een strikje?
Sinds 1995 is zowat de helft van Belgacom in handen van private aandeelhouders. De beslissing daartoe werd genomen door een rooms-rode regering met Di Rupo als verantwoordelijke minister. Tegenwoordig moet Belgacom de concurrentie aangaan met private bedrijven en functioneert het zelf ook als een privé-bedrijf.
De gevolgen zijn er naar. In 2006 maakte Belgacom 6,1 miljard euro winst (een stijging met 7%). Er wordt een dividend van 1,6 euro per aandeel uitgekeerd. Sinds 1995 gingen er zowat 10.000 jobs verloren (van 26.000 naar 15.000 werknemers). De private aandeelhouders verdienden intussen zowat 4,25 miljard euro aan Belgacom. Nu kondigde Belgacom aan dat er nog eens 1.500 jobs weg moeten. Voor de overblijvers zal de werkdruk dus nog toenemen. Het cynische was dat die aankondiging op hetzelfde ogenblik kwam als de bekendmaking van de winstcijfers…
Alle traditionele partijen zijn mee verantwoordelijk
“Socialisten”, liberalen, groenen, christen-democraten hebben de afgelopen 20 jaar allemaal meegewerkt aan privatiseringsoperaties en aan de uitverkoop van onze openbare diensten. De resultaten zijn duidelijk: minder diensten voor meer geld. En tegelijk: meer winsten voor de private aandeelhouders.
Als Di Rupo en de PS nu uithalen naar de liberalen, wordt opzettelijk vergeten hoe zij zelf mee verantwoordelijk zijn voor het neoliberale beleid. In tijden van verkiezingen weerklinkt wel eens een anti-liberale retoriek, maar dat dient enkel om het eigen liberale beleid te verdoezelen.