Binnenkort tol betalen om Brussel te kunnen binnenrijden?

Het Brussels Hoofdstedelijk Gewest onderzoekt de mogelijkheid om tol te heffen bij het binnenrijden van de hoofdstad. Dat werd bekend gemaakt door de Franstalige krant Le Soir. Er zouden een aantal opties onderzocht worden om een tol te heffen op de toegangswegen tot Brussel. Owel 3 euro in de spits ofwel 0,5 euro gedurende heel de dag en 1,2 euro in de spits. Het feit dat de aanleg en het onderhoud van de wegen reeds met ons belastinggeld werden betaald, lijkt niet van belang te zijn.

Er zouden verschillende scenario’s zijn om tol te heffen bij het binnenrijden van de hoofdstad. Eén idee is om enkel tijdens de spitsuren tol te heffen, met name 3 euro. Daarbij stelt zich natuurlijk de vraag hoe zal bepaald worden wanneer de spits exact begint en eindigt. En wie in Brussel werkt en dagelijks 3 euro moet betalen is tijdens een normaal werkjaar al snel een goede 600 euro lichter. En dat enkel maar om te mogen gaan werken…

Een tweede scenario bestaat uit een permanente heffing op ieder moment van de dag. Telkens iemand Brussel binnen rijdt zou 0,5 euro moeten worden betaald, tijdens de spitsuren wordt dat 1,20 euro. Daarbij zou natuurlijk de kost voor de organisatie van de tolheffing hoger liggen.

Bij het idee van een tolheffing stellen zich heel wat problemen. Zo zou het organiseren en financieren van een tolheffing zou niet evident zijn. Bovendien is een algemene taks die voor iedereen gelijk is natuurlijk zwaarder voor armen dan voor rijken. In Londen werd reeds een tolheffing doorgevoerd om het verkeer uit de binnenstad weg te houden, maar dat lost natuurlijk het mobiliteitsprobleem op zich niet op. Het maakt het enkel maar duurder voor de arbeiders en hun gezinnen.

Toch is er wel wat steun voor het idee van een tolheffing in Brussel. De Groenen vinden dit een interessant idee, zo had Ecolo-minister Evelyne Huytebroeck het over "een optie die ernstig moet worden overwogen." Alleen ziet Huytebroeck wel wat praktische bezwaren, onder meer op communautair vlak. Een probleem voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is dat haar grondgebied relatief klein is waardoor een aantal toegangswegen niet op haar grondgebied liggen.

Dit soort ideeën is niet nieuw in ons land. Eerder was er het voorstel om in de Antwerpse Kennedytunnel een heffing op te leggen (een idee dat circuleerde in liberale kringen) en waren er ook de voorstellen om een wegenvignet in te voeren voor buitenlandse bezoekers die door ons land reizen. Al deze systemen lijken zich te baseren op de Middeleeuwse tradities van tolheffingen bij het binnentreden van zowat ieder dorp. Het feit dat de infrastructuur en het onderhoud van de wegen reeds jarenlang betaald wordt met ons belastinggeld lijkt totaal onbelangrijk te zijn. Een tolheffing zou nochtans betekenen dat we twee keer moeten betalen voor hetzelfde, het is een vorm van dubbele belasting.

Wij verzetten ons tegen dit soort ideeën. Een tolheffing zet bovendien de deur open om de infrastructuur van de gemeenschap te verkopen aan de private sector die winst kan maken op basis van onze mobiliteitsbehoeften. In plaats van steeds opnieuw de arbeiders en hun gezinnen te laten betalen, wordt het tijd dat er geïnvesteerd wordt in degelijke en goedkope openbare diensten. Een forse investering in het openbaar vervoer is het beste antwoord op problemen inzake mobiliteit.

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop