Your cart is currently empty!
Volkswagen. Geduld is op, nieuwe acties van het personeel
De week voor de grote solidariteitsbetoging van begin december kwamen directie en regering plots over de brug met allerhande toegevingen aan de arbeiders. Er zouden grote afscheidspremies betaald worden en de Audi A1 zou een garantie op tewerkstelling bieden. Dat was begin december, eind januari blijkt nu dat er nog steeds geen garanties zijn. Dit heeft ertoe geleid dat er opnieuw acties losgebarsten zijn bij VW in Vorst.
Voormalige personeelsdirecteur veroordeeld wegens omkoping
Peter Hartz, de voormalige personeelsdirecteur van VW en adviseur van de Duitse bondskanselier Schröder toen die een reeks aanvallen op de werklozen doorvoerde, is nu veroordeeld wegens omkoping en vriendjespolitiek. Hij krijgt een voorwaardelijke gevangenisstraf en een boete van 576.000 euro.
Hartz werd in 2005 ontslagen door VW. Hij bekende dat hij tussen 1994 en 2005 zo’n 2,6 miljoen euro steekpenningen betaalde aan Klaus Volkert, voorzitter van de ondernemingsraad en vakbondsleider van IG Metall. In Duitsland is de voorzitter van de ondernemingsraad steeds iemand van de vakbond. Het geld voor Volkert werd gebruikt voor snoepreisjes.
Het feit dat de gevangenisstraf voorwaardelijk is, komt er na een akkoord tussen de advocaat van Hartz en het openbaar ministerie. Indien Hartz bekende, zou hij niet effectief naar de gevangenis moeten. Dat heeft hij uiteraard gedaan. Hiermee vermeed Hartz tevens dat de prostituees die op kosten van de VW-directie hadden gewerkt, niet als getuige moesten verschijnen.
Gisteren kwam een delegatie van Audi naar Vorst om te zien welke investeringen nodig zijn om de Audi A1 naar Vorst te brengen. Het feit dat net op dat ogenblik actie werd gevoerd door de arbeiders wordt nu door de directie opnieuw aangegrepen om te dreigen met een sluitingsscenario. Personeelsdirecteur Kayaert stelde: “We hadden een uniek pakket met zeer goede kansen voor de toekomst”, maar die kansen zouden nu verkeken zijn door de acties van het personeel waardoor er opnieuw “een sluitingsscenario” op tafel ligt. Hiermee weten we meteen ook hoeveel de beloften in december waard waren.
De arbeiders van Volkswagen legden het werk neer uit onvrede met het feit dat er nog steeds geen duidelijkheid is voor veel arbeiders. Toen gestemd werd om terug aan het werk te gaan, was er verdeeldheid hierover onder de arbeiders. Een aantal arbeiders wou verder staken, maar het gebrek aan een ernstig actieplan zorgde ervoor dat er uiteindelijk geen meerderheid voor de verderzetting van de acties was. Toch werd toen reeds gewaarschuwd dat dit een probleem kon zijn.
Zoals een professor arbeidsrecht toen stelde: “Het werk hervatten, is het laatste wapen neerleggen. Daarna opnieuw gaan staken, is zeer moeilijk. Dus helemaal zinloos lijkt het me niet als je de druk op de ketel houdt tot het sociaal plan rond is.” Nu is het dus opnieuw tot stakingsacties gekomen omdat het sociaal plan nog niet rond is.
Er is ongenoegen omdat alles veel te lang duurt. Op een personeelsvergadering werd beslist om het werk neer te leggen vanaf donderdagochtend. De overblijvende arbeiders hebben geen garanties voor het behoud van hun job. Nog steeds blijven de beloftes louter beloftes en is er geen zekerheid dat de Audi A1 vanaf 2009 naar Vorst komt. Er wordt een geschreven bevestiging van die belofte geëist.
Onder de vakbonden is er blijkbaar verdeeldheid. ACV en ACLVB steunen de acties niet echt, maar hebben op de vloer niet veel in de pap te brokken. De ABVV-leiding in VW ziet zich genoodzaakt om het immense ongenoegen aan de basis een uitdrukking te geven en tot actie over te gaan. Maar zoals het er nu op lijkt, zijn het eerder wanhoopsacties. Dat is een logisch gevolg van de werkhervatting begin januari.