Meer flexibiliteit, lastenverlaging, fiscale geschenken, investeringen op kosten van de gemeenschap…

Meer flexibiliteit, lastenverlaging, fiscale geschenken, investeringen op kosten van de gemeenschap…

LSP-pamflet

VW herstructureert.

Omdat er al teveel auto’s worden geproduceerd?

Naar verluidt zou er op de Europese markt een capaciteit zijn van 26,5 miljoen wagens, terwijl er maar een markt is voor 20,5 miljoen. Volkswagen kan dat argument echter niet inroepen. “Volkswagen zei dat de wereldwijde leveringen aan consumenten met 15% zijn gestegen in het eerste kwartaal naar 1,361 miljoen auto’s tegen 1,183 miljoen een jaar eerder. Het marktaandeel verbeterde met name in Duitsland en andere belangrijke markten in West-Europa.” (De Tijd van 28.04.2006)

Omdat er geen winst wordt geboekt?

In 2005 maakte VW een winst van 1,12 miljard euro, een verdubbeling ten opzichte van 2004. Cijfers voor 2006 zijn nog niet volledig, maar ondanks een éénmalige pensioenbijdrage van liefst 688 miljoen euro zou de winst dit jaar nog hoger uitvallen dan in 2005. De omzet is trouwens met 7% gestegen. VW wil echter meer, doel van het herstructureringsplan is de winst op te drijven tot 5,1 miljard euro in 2008.

De gemeenschap betaalt, de aandeelhouder strijkt op

Bovenop de 4.000 arbeiders en bedienden van Volkswagen die hun baan verliezen sneuvelen nog eens 8.000 jobs bij onderaannemers. De regering heeft ons gemeenschapsgeld nochtans laten rollen om de directie van VW te vermurwen. Vermindering van patronale bijdragen, belastingskortingen voor ploegenarbeid en nachtwerk en recent nog een cadeau voor overuren. Bovendien investeerde de regering maar liefst 35 miljoen euro in het automative park dat VW naar verluidt in België zou verankeren. Deze strategie heeft duidelijk gefaald.

De regering beklaagt zich nu over “het nationalisme van de Duitsers”. Het “eigenbelang van de Duitse vakbonden”. Het “gebrek aan vrije markt”. Ze vergeet te vermelden dat ook in Duitsland 20.000 banen sneuvelen. De geschenken die ze zelf uitdeelde aan de patroons van VW, was dat dan geen aantasting van de vrije markt? De regering zou er beter aan doen de investeringssteun en alle lastenverlagingen van de voorbije jaren terug te vorderen, zodat ze dat kan besteden aan datgene waarvoor het bedoeld was: het behoud van de tewerkstelling!

Talloze andere bedrijven zijn eveneens geconfronteerd met herstructureringen. Arbeiders en bedienden van heel het land leven met ons mee. Veel van hen staan te springen om hun solidariteit en woede samen met de arbeiders van VW te uiten.

Na Peter Hartz, voormalig personeelsdirecteur bij VW, is nu ook Klaus Volkert, oud-voorzitter van de OR opgepakt. Hij zou op 10 jaar 1,9 miljoen euro hebben geïncasseerd in ruil voor “sociale vrede”. Wat minder lobbywerk bij de bazen en de politici en wat meer inspraak aan de basis zou de solidariteit onder arbeiders geen kwaad doen.

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop