Your cart is currently empty!
Nieuwe aanval op arbeidscondities in de auto-industrie
De productiecapaciteit in de autoindustrie in Europa ligt veel hoger dan de vraag. De patroons willen hun winstmarges echter op peil houden en proberen daarom hun personeel op te laten draaien voor deze crisis. In mei ondertekenden Agoria (vertegenwoordigers van de patroons in de metaal), ACV-Metaal en het Vlaamse ABVV-Metaal een protocolakkoord. De doelstelling van het protocol is de concurrentiepositie van de Belgische automobielindustrie te verbeteren. De kernpunten van het akkoord vormen een nieuwe aanval op de arbeidsvoorwaarden van de werkenden.
Karel Mortier
De laatste maanden doken er regelmatig berichten op in de media van plannen om de vestiging van Volkswagen in Vorst te sluiten. Het moederbedrijf kampt met een productieoverschot en wil daarom, ondanks een winst van 1,12 miljard euro in 2005, verdere saneringen doorvoeren. Het management wil de komende jaren het personeelsbestand met 20.000 verminderen. Na de bekendmaking van de plannen steeg het aandeel Volkswagen op de beurs van Frankfurt met 10%. De patroons proberen nu de verschillende vestigingen van Volkswagen tegen elkaar uit te spelen om hun kosten zoveel mogelijk te verminderen.
General Motors wil in Europa drie tot zes vestigingen sluiten wat 30.000 jobs kan kosten.
De Vlaamse regering gaat hierin mee en ook de vakbondsleidingen in de sector, wellicht omdat ze geen ander alternatief zien, hebben zich laten vangen. Dat is duidelijk door het protocolakkoord en de beslissing van de regering om de loonkosten in de sector verder te verminderen.
Een aantal voorstellen in het akkoord zijn zelfs in strijd met de huidige arbeidswetgeving, waardoor er wetswijzigingen nodig zijn om de voorstellen in de praktijk te kunnen uitvoeren.
De patroons willen de flexibiliteit in de Belgische automobielvestigingen verder vergroten door het productieproces nog verder af te stemmen op de vraag. Concreet wil men de arbeidstijd verspreiden over zes jaar in plaats van het huidige één jaar en wil men de maximaal toegelaten arbeidsweek verlengen van 45 uur naar 48 uur en de arbeidsdag verlengen van negen uur naar tien uur. Een bijkomend voordeel van dit systeem is dat patroons op die manier quasi geen overuren meer moeten betalen.
Die strategie van de Vlaamse regering, die helaas ook gedeeld wordt door de vakbondsleidingen, biedt echter geen perspectief. In Duitsland hebben de vakbonden de laatste jaren enorme toegevingen gedaan in ruil voor de belofte dat er geen gedwongen ontslagen zouden vallen. Amper twee jaar na het laatste akkoord vindt de directie al dat deze toegevingen niet ver genoeg gaan en eist de directie nieuwe toegevingen van het personeel. VW verklaarde recent het oude akkoord niet te willen breken, maar personeelsdirecteur Horst Neumann zei wel fijntjes dat het "zeer moeilijk" wordt om vast te houden aan het aantal van 100.000 werknemers in West-Duitsland.
Volkswagen dreigt er zelfs mee om de productie van de Golf in Wolfsburg te verplaatsen als het personeel niet ingaat op de eisen van het management om de werkweek te verlengen voor hetzelfde loon. Als dit protocol in de autoindustrie wordt ingevoerd, zet het de deur open voor nieuwe aanvallen in alle sectoren.