Gent. Meer en beter openbaar vervoer. Waarom maakt het stadsbestuur deze keuze niet?

Op een verkiezingsdebat van het Gents Milieufront (GMF) gisteravond lanceerde Rood! een nieuwe affiche en pamflet rond openbaar vervoer. Op de affiche wordt meer en beter openbaar vervoer geëist. Er wordt uitgehaald naar de besparingspartijen in de Vlaamse regering (en hun lokale kopstukken) die de recente besparingen bij De Lijn doorvoerden. “Met Daniël, Siegfried en Hilde: bussen afgeschaft, samen in de file”, staat op de affiche.

Pamflet van Rood!-Gent. PDF

Spitsuur in Gent? files! Van Gent naar Drongen? Niet na 21u30! Naar het werk of school? Bus Volzet! Zaterdagavond? laatste trein Eeklo om 20u26!

Sinds 17 mei rijdt er tijdens de week geen bus of tram na 23u, op vrijdag en zaterdag is het gedaan om 1u. Een concertje meepikken in de stad, een gezellige avonduitstap, neem maar best de auto. Want met de bus kom je wellicht niet meer thuis. De afbouw van het aanbod gaat trouwens verder. Er is de verminderde frequentie van diensten naar Drongen en ook enkele regionale lijnen naar Deinze en Nevele mochten het bekopen.

Deze besparingen worden verkocht als “noodzakelijk” door de financiële crisis. Nochtans is het openbaar vervoer van essentieel belang in een stad. Het verkeer dat Gent ’s morgens binnen rijdt en dat ’s avonds opnieuw een uitweg zoekt, slibt nu reeds dicht. “Er kan geen auto meer bij”, stelde Dominique Van Den Eeckhaut, verkeerscoördinator van de politie. Onder meer daardoor is Gent koploper inzake fijnstof in België.

De stad beweert dat zij niet verantwoordelijk is, dat de oorzaak bij de Vlaamse overheid en De Lijn ligt. Maar de politieke partijen die de besparingen doorvoeren zijn dezelfde als de partijen die in Gent het beleid voeren.

Op de ROOD! lijst staan David De Beukelaer (5), Kim Deracourt (8) en Frederik De Groeve (16), de drie initiatiefnemers van Gentenaars Tegen Besparingen (GTB). De GTB-kandidaten organiseerden ludieke acties en een betoging tegen de afbouw van het openbaar vervoer in Gent. Via acties, campagne, mobilisaties en betogingen kan er druk gezet worden op het bestuur. Onder deze druk zocht het stadsbestuur naar een oplossing voor de nachtbussen. Deze zijn nu uitverkocht aan brouwerij De Coninck en beperkt tot 1u30. Het biermerk hoopt een serieuze cent meer te verdienen door de nachtbussen te sponsoren. Het contract loop slechts anderhalf jaar. De toekomst van de weinige nachtbussen ligt nu in handen van een commercieel bedrijf. Wanneer het hen te weinig opbrengt is het binnenkort volledig gedaan met nachtbussen in Gent.

In plaats van een degelijk alternatief aan te bieden wordt de autogebruiker dikwijls met het vingertje gewezen. Maar de overheid is indirect de grootste promotor van de auto. Ploegenwerk en nachtwerk werd fiscaal aantrekkelijker gemaakt voor de werkgevers. Doe het maar zonder auto. Er zijn te weinig plaatsen in de kinderopvang of de kleuterscholen in de eigen buurt. ROOD! pleit voor een drastische uitbreiding van het openbaar vervoer, als enige duurzame stimulans om de auto thuis te laten.

ROOD! wil dat de overheid investeert in openbaar vervoer in plaats van het te privatiseren. Enkel door een uitbreiding van het openbaar vervoer kan het mobiliteitsprobleem op een sociaal en ecologisch verantwoorde manier worden aangepakt. ROOD! stelt voor om van de uitbouw van het openbaar vervoer een absolute prioriteit te maken in Gent. Het stadsbestuur moet er bij de Vlaamse en Federale regering op aandringen om het woon-werkverkeer via het openbaar vervoer te stimuleren.

ROOD! eist:

  • Een drastische verlaging van de ticketprijzen

    Mobiliteit is een basisrecht, geen luxeproduct.

  • De verdubbeling van het aantal lokale treinen

    in de buurtstations Gentbrugge, Wondelgem, Drongen, Dampoort,…

  • De heropening van het station Gent Sint-Denijs-Westrem
  • Vlottere aansluiting van bus en tram op de trein
  • Het herinvoeren van de laatavondbussen tijdens de week
  • Drastische verhoging van de frequentie van bus en tram zodat je nooit meer dan 5 minuten moet wachten tijdens de week, en 10 tijdens het weekend
  • Het introduceren van kleine, wendbare bussen die op vaste trajecten door het centrum een snel en permanent aanbod bieden
  • De opstart van een treinverbinding naar Gent Noord (Zeehaven)

    Zo wordt de haven toegankelijk met het openbaar vervoer en kunnen mensen uit Zelzate en de kanaaldorpen naar Gent met de trein

  • Een forse uitbreiding van P&R locaties met een frequente tramverbinding in Drongen, Ledeberg, Sint Amandsberg, Zwijnaarde, …
  • Een inhaaloperatie voor het aanleggen van veilige fiets-en voetpaden
0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop