Film. Tinker, Tailor, Soldier, Spy

[box type=”shadow” align=”alignright” width=”100″]

Filmfestival van Gent

Dinsdag start het 38e internationale filmfestival van Gent. Zoals elk jaar vindt men in het aanbod van films ook een uitdrukking van de tijdgeest, kritisch over de maatschappij waarin we leven en met aandacht voor de recentste ontwikkelingen. Hierbij vinden jullie een kleine selectie uit het aanbod van films die linkse filmliefhebbers zou kunnen interesseren.

De openingsfilm van het festival is ‘Tinker, Tailor, Soldier, Spy’. Van deze film vind je hiernaast een recensie uit onze Engelse zusterkrant The Socialist.

Oranges and Sunshine

Het filmdebuut van Jim Loach, de zoon van Ken Loach. Hij lijkt in themakeuze alvast in de voetsporen van zijn vader te treden, hopelijk ook in kwaliteit.

The Black Power Mix Tape

Deze documentaire brengt ons uniek beeld-en geluidsmateriaal van de Zweedse openbare omroep over de Black Power beweging in de VS.

Caïro 678

Er zijn opnieuw verschillende Iraanse films en deze keer ook een Egyptische, over seksuele intimidatie op vrouwen en hoe drie vrouwen daar tegen in gaan.

Margin Call

Deze film vertelt een verhaal vanuit de buik van de financiële crisis, met o.a. Kevin Spacey en Demi Moore in de hoofdrollen.

Les Neiges Du Kilimandjaro

Marseille, ontslagen vakbondsmilitant, kleine criminaliteit, sociale ongelijkheid en solidariteit. Met deze 5 trefwoorden weet je al voldoende om deze film als interessant aan te duiden.

1973: Londen is saai, weg gedeemsterd door economische terugval. Het optimisme van de naoorlogse boom is verdwenen. De wereld is verdeeld in twee tegengestelde systemen, het kapitalistische westen en de geplande economieën in het oosten, gedomineerd door ondemocratische bureaucratieën.

Recensie door Greg Randall

In de Britse geheime dienst, het ‘Circus’, vermoedt men de aanwezigheid van een Russische mol. Hij bevindt zich aan de top, maar wie is hij? De zoektocht naar deze mol loopt als rode draad door deze film. ‘Tinker tailor soldier spy’ is de verfilming van een boek van John le Carré, met in de hoofdrol Gary Oldman als George Smiley, de spion die uit gedwongen pensionering wordt teruggehaald om de mol te vinden.

Een deel van de koude oorlog werd uitgevochten via spionage. In Britse nationale propaganda werden ‘onze spionnen’ voorgesteld als heldhaftige patriotten die een nobel doel dienden, terwijl die van andere kant afgeschilderd werden als gewelddadige engerds. Natuurlijk werden aan beide zijden dezelfde methoden van omkoping, corruptie en geweld gebruikt.

Als tegengif tegen de officiële lijn wordt het Circus afgeschilderd als een plaats vol van egoïstische en cynische mannen die vechten voor hun eigen positie. Smiley weet dat hij in een lastige situatie is terecht gekomen en heeft het er duidelijk lastig mee.

Smiley vertelt over zijn poging om Karla, de Sovjet-meesterspion, te overtuigen over te lopen. Na zo veel tijd doorgebracht te hebben om de zwakheden van het sovjet systeem te doorgronden is hij zich maar al te goed bewust van de zwakke punten van het kapitalisme. Hij kan Karla niet meer aanbieden dan de gedachte dat beide kanten even weinig waard zijn.

Welk ideaal Smiley ooit had, deze is nu vervangen door een negatieve visie en daarmee is hij niet alleen. De mol verklaart zijn keuze om het stalinistische systeem te dienen niet op basis van moraal, maar op basis van de ‘lelijkheid’ van het westen.

Geen van de personages kan deze groezelige wereld intact overleven. Relaties en levens worden verwoest. De wreedheid van spionage blijkt duidelijk uit het schokkende gebruik van geweld of haar onmiddellijke nasleep. Dit is niet de fantasiewereld van de Bond-films.

In werkelijkheid heeft spionage slechts een marginale impact gehad tijdens de koude oorlog. De stalinistische regimes zijn ingestort als gevolg van de tegenstelling tussen de geplande economie en de bureaucratie die deze vervormde en uiteindelijk smoorde, niet vanwege het werk van de westerse spionnen.

‘Tinker Tailor Soldier Spy’ stamt uit een periode van massale stakingen en sociale onrust. De westelijke heersende klassen voelden dat hun systeem gedoemd was, dit werd door Willy Brandt, sociaaldemocratisch kanselier van West-Duitsland, als volgt uitgedrukt: “De lichten gaan uit in Europa. Binnen 20 jaar zal Europa ofwel communistisch of fascistisch zijn."

Het is wellicht geen toeval dat deze film nu uitkomt, wanneer het systeem opnieuw in een diepe crisis verkeert en in vraag wordt gesteld, wanneer de heersende klasse verdeeld is en weinig vertrouwen heeft.

Dit is een aangrijpende, intelligente film van regisseur Tomas Alredson. Het acteerwerk is briljant, vooral Oldman en Benedict Cumberbatch als Peter Guillam, Smiley’s protegé.


Eerdere RECENSIES op SOCIALISME.be

  • ’De terugkeer van de dwarsliggers’ door Erik De Bruyn. Goede aanzet in de discussie over een nieuw links project
  • ‘Voor wat hoort wat’: pak de armen aan in plaats van de armoede
  • "Macht en terreur”. Recensie van bundeling van essays door Noam Chomsky
  • “Kapitalisme zonder remmen”: vlotte inleiding tot elementen van de kapitalistische crisis
  • ‘Straf de armen’
  • ‘Red capitalism’. China tussen kapitalisme en planeconomie
  • “Waarom Marx gelijk had.” Recensie van het nieuwe boek van Terry Eagleton
  • India. ‘Bhimayana’ – de onaanraakbaren doorheen de geschiedenis
  • ‘De toekomst van het sociaal overleg’
  • The Miners’ Hymns
  • Seksisme bediscussieerd in Italiaanse documentaire ‘Il Corpo delle donne’
  • "Oorlog & zwijgen". Het zwijgen doorbreken om diegenen die willen vergeten de mond te snoeren!
  • “Moesson. De Indische Oceaan en de toekomstige wereldmachten” door Robert D Kaplan
  • Film. ‘Inside Job’ brengt een beeld van de corrupte wereld van het financiekapitalisme
  • Film: “También la lluvia” (“Zelfs de regen”)

[/box]


0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop