Ons land scoort volgens een Europese studie uitstekend op het vlak van de liberalisering van het spoor. Het marktaandeel van nieuwe spoorbedrijven is op vier jaar tijd verdubbeld tot 10%. Nu is het goederentransport en internationaal reizigersvervoer vrijgemaakt voor private bedrijven. Wat een dergelijke liberalisering van het goederentransport betekent, wordt meteen duidelijk bij NMBS Logistics.
NMBS Logistics wil een financieel evenwicht bekomen in 2012 en wil daartoe zowat 50 miljoen euro extra besparen. De directie wil de commerciële inspanningen opdrijven en operationele kosten verlagen. De eerdere belofte van de directie om 531 statutaire personeelsleden in de rangeerstations te behouden, wordt niet nagekomen. Concreet wordt het rangeerstation van Ronet (Namen) volledig afgebouwd en wordt ook bespaard in Gent en Genk. Op vrijdag 13 mei werd in Namen al actie gevoerd door ACOD-Spoor.
Niet enkel bij het goederentransport zijn er problemen. Ook het onderhoud van zowel de gebouwen als het rollend materieel laat te wensen over. Het is geen toeval dat er een stijging is van het aantal klachten over het gebrek aan stiptheid. Als nog meer op personeel en materieel wordt bespaard, zal dat probleem enkel maar erger worden. Bovendien wil de directie de dienstverlening verder afbouwen: loketten worden vervangen door automaten en ook de treinbegeleiders liggen onder vuur. De dienstverlening aan de reizigers wordt afgebouwd om plaats te maken voor een puur commerciële bedrijfslogica die er vooral op gericht is de toekomstige private aandeelhouders tevreden te stellen. Topman Haek meent intussen dat de NMBS erg efficiënt is: er worden evenveel reizigers vervoerd als in de jaren 1970 (210 miljoen per jaar), maar wel met 40% minder personeel.
Vanuit de EU wordt intussen een verdere liberalisering geëist, met ook een vrijmaking van het binnenlands reizigersverkeer in 2012. Dit betekent meer betalen voor minder diensten en enkel investeringen in de meest winstgevende onderdelen. Een zakenman die naar Parijs spoort, brengt zonder overheidstussenkomst meer op dan een jongere die met de Go-Pass reist. De afbouw van het personeelsbestand, het gebrek aan investeringen en de aanvallen op het personeelsstatuut ondermijnen ook de dienstverlening. Reizigers en personeel hebben dezelfde belangen in het verzet tegen de liberalisering van ons spoor.
Op 24 mei werd aan het Europees Parlement actie gevoerd tegen de verdere liberalisering van het spoorverkeer. Hier vind je meer foto’s van die actie.