Brink’s vraagt faillissement aan

Vandaag raakte bekend dat de directie van Brink’s het faillissement aanvraagt. Bij het bedrijf werd meer dan twee weken gestaakt. Het sociale conflict bij Brink’s handelt over de poging van de directie om eenzijdig het statuut van de bedienden te veranderen in dat van arbeiders. Hierdoor zou het goedkoper zijn om af te danken. De directie wou wellicht sowieso de deuren sluiten, maar dan liefst wel zo goedkoop mogelijk.

[box type=”shadow” align=”alignright” width=”100″]

Lees ook:

  • Brink’s. Patronale stormram tegen bediendenstatuut (10.11)
  • Staking bij Brink’s gaat verder (5.11)
  • Brink’s: staking tegen aanval op lonen en statuut (28.10)

[/box]

Het personeel bleef principieel neen zeggen aan de chantage van de directie. Omwille van de lange periode van wanbeheer, werd het ergste gevreesd. De aankondiging kwam voor het personeel dan ook niet als een totale verrassing.

De besparingen die de directie voorstelde, kwamen er na jaren van onderinvesteren in de Belgische vestigingen. Enkel de winsten op korte termijn waren van tel. Als dat te moeilijk werd, viel het doek over Brink’s in ons land. Na het faillissement moet naar een overnemer worden gezocht. Er is in ons land maar een concurrent. Die mag Brink’s niet zomaar overnemen omdat er hierdoor een monopolie zou ontstaan.

Een gewone overname van Brink’s door een ander bedrijf was niet evident. In dat geval bepaalt de wet immers dat de bestaande arbeidsovereenkomsten worden overgenomen. Ook in dat geval is een eenzijdige wijziging van een essentieel bestanddeel van de arbeidsovereenkomst verboden. Een gewone overnemer zou dus met bediendenstatuten moeten werken.

De sector van het waardetransport is gevoelig. De veiligheid van het personeel staat iedere dag op het spel. Het ondermijnen van het personeelsstatuut betekent dat om problemen wordt gevraagd. Deze sector mag niet aan de winsthonger van de private sector worden overgelaten. Samen met de nationalisatie van de volledige financiële sector en dit onder arbeiderscontrole en –beheer, moet ook de sector van het waardevervoer onder gemeenschapsbezit worden geplaatst zodat de veiligheid en de dienstverlening centraal kunnen staan in de plaats van het winstbejag.

Minister van werk Milquet probeerde te onderhandelen tussen directie en personeel. De minister doet graag uitschijnen dat ze het algemeen belang dient en zelfs dat ze aan de kant van de werknemers zou staan. Moest dat echt het geval zijn, dan zou ze niet toelaten dat de aasgieren van de private sector een graantje winst oppikken op de kap van de veiligheid en de loon- en arbeidsvoorwaarden van het personeel.

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop