MIVB: stakingsactie van het openbaar vervoer in Brussel

Op vrijdag lag het openbaar vervoer in Brussel plat. De arbeiders van de MIVB voerden actie omwille van een reeks problemen. Een aantal basismilitanten verspreidde een pamflet met 25 redenen om deel te nemen aan de staking. Daaruit blijkt dat het ongenoegen enorm is en vooral een gevolg is van besparingen op personeel en materieel waardoor de werkdruk en de onveiligheid voor de chauffeurs toenemen.

Een correspondent

Waarom staken op 22 oktober ?

1) Rijtijden

2) Rijtijd en administratieve tijd

3) Geen respect voor de pauzes

4) Gescheiden dienstroosters

5) Communicatie met de dispatching (psychologische druk en onvriendelijke reacties)

6) Vooraan opstappen, afschaffen van de begeleiders door de directie

7) Afschaffen van de reklasseringsdiensten

8) Belemmering van de interne mobiliteit

9) Opdeling in oudere en jongere personeelsleden (verschillende contracten)

10) Erkenning van het beroep van metrobestuurder

11) Niet meerekenen van het werk van de lijnchefs

12) Slecht rollend materieel voor de bussen (schokdempers, trillingen, geluidslast, airco)

13) Slecht comfort bestuurderscabines

14) Gebrek aan bestuurders

15) Obstructiepolitiek wat betreft de aanwervingen

16) Weigeren van verlof

17) Niet-verzekerde diensten op de lijnen

18) Personeelsgebrek op de dispatching

19) Desorganisatie van de technische diensten

20) Gebrek aan technisch personeel

21) Gebrek aan materieel met als gevolg het niet in bedrijf stellen van de voertuigen

22) Afschaffing van de stock aan hulpstukken

23) Verhoging van de werklast voor de arbeiders van de technische dienst

24) Onderaanneming door privé-maatschappijen: reinigen van de tramstellen, sporen, technisch onderhoud, taxidienst, cafetaria en restaurant, enz.

25) Verdeling van de maatschappij in verschillende onderdelen

Op vrijdagochtend waren we met militanten van LSP aanwezig aan de depots Delta, Haren, Molenbeek en St. Gillis. Er waren daarbij telkens officiële vakbondspamfletten aanwezig, alsook de pamfletten van een aantal basismilitanten waarop een reeks problemen aangegeven werd (zie kader hiernaast).

Het vakbondspamflet legde sterk nadruk op de werkdruk, het personeelsgebrek, het uitblijven van de erkenning van het beroep van metrobestuurder en het gebrek aan materiaal of de slechte staat ervan. De vakbonden pleiten ook voor de vermindering van het aantal overuren en de herklassering van zieke personeelsleden. Toch was er een kritische houding tegenover de vakbondssecretarissen omdat er de afgelopen periode een aantal akkoorden getekend werden die niet de steun van de werknemers hadden. In Molenbeek werd gesproken over een eventueel verlengen van de staking op zaterdag, wat ook elders gevolgen zou hebben.

Op dinsdag zijn er algemene vergaderingen van zowel het ACOD als het CCOD. Daar zal ook een standpunt ingenomen worden over de spontane staking op donderdag naar aanleiding van een tweede ongeval op één week tijd op dezelfde tramlijn. Volgens de bestuurders komt dat omdat de reistijden te beperkt zijn. Rottende bladeren kunnen een rol spelen, maar als het dat niet is, is het zware regen, sneeuw, hagel, werken… Die bewuste lijn wordt zowel bediend door het depot van Woluwe als dat van Elsene. Woluwe, niet meteen het depot met de sterkste traditie van strijd, ging onmiddelijk in staking. De betrokken bestuurders waren van dit depot. Het depot van Elsene volgde uit solidariteit.

De secretarissen van ACOD en CCOD erkennen wel de staking in Woluwe, maar houden hun houding inzake Elsene in beraad, officieel omdat dit soort onaangekondigde acties de publieke opinie zou schaden. Dat argument is echter fout en wordt te pas en te onpas gebruikt. Tegenover een onveilige werksituatie moet geprotesteerd worden en als het zover komt dat er gewonden vallen, zoals eerder deze week, dan wordt het begrepen door bredere lagen van de bevolking dat er iets grondig fout is.

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop