Hou onze festivals commercie-vrij

Alles wat winst kan opleveren, wordt uitgemolken. Dat is de logica van het kapitalistisch systeem waarmee ook lelijk wordt huis gehouden op onze festivals. Rustig (of minder rustig) genieten van een festival wordt in heel wat gevallen een erg kostelijke aangelegenheid. De prijzen voor zowel inkom als catering swingen de pan uit.

Heel wat festivals in ons land zijn in handen van Live Nation, een bedrijf dat voortkomt uit Clear Channel maar van naam veranderde omwille van het negatieve imago dat rond het bedrijf hing. Live Nation telt 4.700 voltijdse en 15.900 deeltijdse personeelsleden. Het bedrijf maakte in 2007 11,94 miljoen euro winst als organisator van meer dan 22.000 evenementen. Live Nation is eigenaar van 117 zalen en heeft verschillende grote artiesten onder contract (Madonna, U2,…). Als U2 in september naar ons land komt, hebben de toeschouwers 30 tot 150 euro betaald voor hun ticket. Live Nation verzorgt ook de merchandise en sponsering van de groep. Het contract tussen U2 en Live Nation was naar schatting 100 miljoen dollar waard!

Live Nation is gefusioneerd met ticketverkoper Ticketmaster. Dit moest de winst verder opdrijven en een einde maken aan concurrentie. Zal dit betekenen dat de tickets goedkoper worden? Niet als het van de top van Live Nation afhangt. Toen de resultaten voor het eerste kwartaal van 2010 werden bekend gemaakt, kondigde topman Michael Rapino in de Amerikaanse media aan dat er beter met flexibelere prijzen zou worden gewerkt. Goede plaatsen zouden bijvoorbeeld veel duurder kunnen verkocht worden, de topman had het over prijzen tot 400 dollar! Rapino wil een groter verschil in prijs tussen verschillende zitjes. Er werd op gewezen dat sommige tickets sowieso aan dergelijke prijzen worden doorverkocht en dat het organiserend bedrijf dan ook ineens dat bedrag kan vragen.

Ticketmaster heeft overigens een slechte reputatie op het vlak van het organiseren van de verkoop op de zwarte markt. Het bedrijf kocht TicketsNow op dat tickets aanbiedt op het internet. Ticketmaster organiseerde hierdoor zowel de officiële verkoop als de verdere informele verkoop op het internet (aan duurdere prijzen). Bij een aantal concerten was de officiële voorraad tickets opvallend snel “uitverkocht” waardoor enkel de duurdere tickets nog konden worden aangekocht. Onder meer Bruce Springsteen haalde fel uit naar Ticketmaster en Live Nation omwille van deze wantoestanden.

Wij vinden dat cultuur en muziek geen koopwaar zijn waar enkel de winsten van multinationals van belang zijn. Het recht op ontspanning en de mogelijkheden van artiesten om hun ding te doen, moeten centraal staan. Dat betekent toegankelijke festivals, ook op het vlak van de inkomprijs! Om onze ontspanningsmogelijkheden te vrijwaren, moeten we ons verzetten tegen de logica van het kapitalistische systeem.

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop