NEEN aan de Lange Wapper

Voor een massaal openbaar mobiliteitsplan

Op 18 oktober kunnen alle Antwerpenaren ouder dan 16 jaar hun mening geven over de omstreden Lange Wapperbrug. Dat het referendum over dit prestigeproject er komt, is in de eerste plaats de verdienste van de actievoerders van onder meer Ademloos en StRaten-Generaal die maar liefst 66.000 handtekeningen ophaalden.

Door Emiel (Antwerpen)

Wordt er rekening gehouden met het referendum?

Na wat politieke spelletjes werd de mogelijkheid van een tweede vraag (over een tunnel) afgeschoten. Hierdoor zal een overwinning van het Neen-kamp bij het referendum enkel betekenen dat het huidige tracé van de BAM (Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel) zoals het voorligt, wordt afgeschoten.

Dat kan ook betekenen dat het bestaande tracé slechts beperkt wordt “gewijzigd”, wat intussen sowieso de bedoeling lijkt te zijn van de BAM. Bart De Wever (N-VA) en Annick De Ridder (VLD) pleiten ervoor om zo weinig mogelijk wijzigingen aan te brengen aan het bestaande tracé.

Het is duidelijk dat een referendum op zich niet zal volstaan in de strijd voor onze gezondheid en betere mobiliteit. Er zal een bredere mobilisatie nodig zijn, waarin de campagne rond het referendum wel een rol kan spelen. Een betoging vlak voor het referendum zou bijvoorbeeld een breder eisenplatform kunnen voorop stellen.

Stem tegen de Lange Wapper

LSP roept op om tegen de Lange Wapper te stemmen. Met een neen-stem wordt ingegaan tegen de arrogantie van de BAM. De BAM, een privaat-publieke samenwerking, beschikt onder meer over een eigen wekelijks “Mobiliteitsjournaal” op de lokale televisie. Nu de burgemeester met zijn Stadspartij Antwerpen (SP.a) een bocht heeft gemaakt en zich tegen het BAM-tracé heeft gekeerd, kan ook hij rekenen op dreigmails vanuit de BAM.

De voorzitter van BAM is Karel Vinck, die eerder als spoorbaas mee het mes zette in het openbaar vervoer en nog vroeger als baas van Eternit zijn personeel blootstelde aan asbest (met het argument dat hij toen “niet op de hoogte” was van de gevaren van asbest…). In discussies over mobiliteit of het gevaar van fijn stof is Vinck dus niet direct een figuur die aan de kant van de meerderheid van de bevolking staat.

De bedrijfswereld wil de Lange Wapper door het strot van de Antwerpenaar rammen om de eigen transportcapaciteit uit te breiden. Dat er met het prestigeproject ook heel wat middelen gemoeid zijn (2 miljard euro!), is de kers op de taart van de bedrijven.

Welke alternatieven?

De actiegroepen pleiten voor een tunnel. Het klopt dat een tunnel uitlaatgassen kan wegfilteren. Maar ook een tunnel zal op zich niet volstaan om de verkeerssituatie in en rond Antwerpen op te lossen. Wim Van Hees van Ademloos beseft dit ook en pleitte voor een tweede Ring (Humo, 18 september).

In de plaats van steeds maar wegen bij te bouwen, is er nood aan een publieke planning van mobiliteit. Door massaal te investeren in gratis en degelijk openbaar vervoer en door alternatieven voor containertransport uit te werken, kan een antwoord worden geboden op het verkeersinfarct. Het zou bovendien goed zijn voor de toenemende milieu- en gezondheidsproblemen in Antwerpen.

Dergelijke investeringen zouden bovendien heel wat jobs creëren. Heel wat arbeiders van Opel zouden bijvoorbeeld kunnen ingeschakeld worden in zo’n project en in de ontwikkeling en productie van milieuvriendelijke alternatieven. Op deze manier zou de 2 miljard euro die nu voor de Lange Wapper wordt voorzien, ten goede komen aan de meerderheid van de bevolking.

Voor de traditionele politici – ook de tegenstanders van de Lange Wapper – is een dergelijke politiek een brug te ver. Zij vertrekken niet van de belangen van de meerderheid van de bevolking maar verdrinken zich in politieke spelletjes. Ook het VB is volop betrokken bij die steekpartijen. Er is dringend nood aan een politieke formatie die het wel opneemt voor de belangen van de gewone Antwerpenaren!

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop