Your cart is currently empty!
Hou de speculanten uit onze openbare diensten!
GEBRUIKERS EN WERKNEMERS VAN DE OPENBARE DIENSTEN: OPGEPAST
Het neoliberalisme bracht niet alleen zware economische crisis. Het heeft ook de kern van onze openbare dienstverlening aangetast. Openbaar vervoer, openbare spaar en pensioenkassen, post en telecom… de overheid hoefde zich daar niet langer mee bezig te houden. De boel uitverkopen aan de privé was naar verluidt “efficiënter”. Dat economisch model zorgt vandaag voor sociale drama’s. Onze openbare diensten waaraan wij net zoals onze ouders en grootouders hebben bijgedragen, worden voor een appel en een ei verpatst aan de privé.
De Post: afbouw van dienstverlening
afbouw van lonen en condities
verhoging van de tarieven
Drie jaar geleden investeerden de private Deense Post en de Britse vermogenbeheerder CVC elk voor 150 miljoen euro in onze Post. Dat gebeurde niet zomaar. De Belgische Post moest “rendabel” worden zodat de nieuwe aandeelhouders royale dividenden zouden opstrijken. Daarvoor moest het personeelsbestand worden afgebouwd. Tot 35.000 inclusief deeltijdsen. Drie jaar geleden werkten er nog 43.000 mensen.
De dienstverlening werd afgebouwd en honderden postkantoren sloten. De tarieven verhoogden. De prior-zegel met “stiptere” dienstverlening werd ingevoerd. Nadien werden alle tarieven tot het prior-niveau opgetrokken. Intussen wil de Deense Post haar aandelen voor 373 miljoen euro aan CVC verkopen. De 90 miljoen euro aan dividenden ingerekend zou de Deense Post daarmee een winst incasseren van 313 miljoen euro, een rendement van meer dan 200% op drie jaar tijd!
Wie wordt hier beter van?
LSP verdedigt onze openbare diensten, eist een volledige hernationalisering van alle geprivatiseerde diensten, een billijke verloning, redelijke arbeidscondities en een degelijk statuut voor iedereen!
Enkele werknemers van De Post, die dagelijks aan de lijve ondervinden wat de gevolgen zijn van de liberaliseringspolitiek, staan op 7 juni op LSP-lijsten. Ze strijden met hun collega’s tegen de afbraak van onze diensten.
Stop de privatisering van De Lijn en de NMBS.
Als het van liberalen (zoals Annick De Ridder van VLD, Jan Peumans van NV-A of Jurgen Verstrepen van LDD) afhangt, ziet ons openbaar vervoer er weldra helemaal anders uit. Nu al is meer dan 50% van de buslijnen in handen van private pachters. De VLD wil er nog eens 25% aan toevoegen. De gevolgen van die privatisering voelt het personeel nu al. De onderaannemingen zijn dikwijls bedrijven met weinig of geen vakbondsvertegenwoordiging. Allerhande werkafspraken worden met de voeten getreden. Het werkritme wordt opgevoerd, rust-en wachttijden niet gerespecteerd en men probeert de lonen onderuit te halen. Zodra het volledige openbaar vervoer geprivatiseerd is, zal men niet aarzelen om “niet-rendabele” lijnen te schrappen en de prijzen op te drijven.
Meer middelen voor echt openbaar vervoer nodig
De Vlaamse regering heeft geïnvesteerd in De Lijn. Maar onvoldoende om echt tegemoet te komen aan de sociale noden van mobiliteit. Voor velen blijft een auto essentieel om op het werk te geraken, een sociaal leven te kunnen leiden, … Vandaar dat ook het gigantische fileprobleem niet opgelost raakt, integendeel. Enkel door de maatschappelijke kostprijs van het fileprobleem te investeren in degelijk, snel, frequent en gratis openbaar vervoer kan mobiliteit een recht worden voor iedereen.
Veiligheid van personeel en reizigers in het gedrang
De liberaliseringspolitiek heeft geleid tot besparingen, ook op het vlak van veiligheid. Verschillende veiligheidsprocedures werden aangepast door een vermindering van het personeelsbestand. Na het dramatische ongeval in Dinant hebben de vakbonden van het spoorpersoneel dringende maatregelen geëist om gelijkaardige situaties in de toekomst te vermijden. Degelijk openbaar vervoer vereist voldoende en tevreden personeel. Menselijke arbeidscondities en een degelijke verloning moeten integraal deel uitmaken van de investeringsplannen van de overheid. We denken dat de samenwerking met de privé, de zogenaamde privaat-publieke samenwerking, het aspect dienstverlening doet wijken voor het aspect melkkoe voor private investeerders.
Neen aan het Europa van het kapitaal
De Europese Unie is één grote liberaliseringsmachine. Openbare diensten moet volgens de EU niet aan dienstverlening doen, maar competitief zijn. De overheid maakt de diensten eerst rendabel door ze af te bouwen en te besparen. Nadien worden de vetste brokken verpatst aan de privé. Dankzij tientallen jaren investeren door de gemeenschap, zullen enkele grote kapitalisten binnenkort sappige winsten persen uit onze broodnodige diensten. De EU speelt hierin een sleutelrol. Al onze regeringen hebben deze logica aanvaardt, soms na wat schijnverzet. Geen enkele breekt vandaag met de neoliberale politiek.
Liberalisering leidt tot vriendjespolitiek en corruptie
De neoliberale politiek leidt ook tot belangenvermenging tussen politiek en de bedrijfswereld. Ook de zogenaamde socialisten van SP.a doen daar gulzig aan mee. ABX, de pakjesdienst, werd dankzij de medewerking van Vande Lanotte’s kabinetchef Jannie Haeck voor een appel en een ei, 80 miljoen euro, verkocht aan de Britse groep 3i. 2 jaar later werd het door 3i doorverkocht voor 600 miljoen euro. Ondertussen investeerde 3i 30 miljoen euro bij Electrawinds, met Vande Lanotte als voorzitter en sponsort ABX sindsdien ook de Oostendse basketclub, met Vande Lanotte in de raad van bestuur!
Handen af van ons openbaar vervoer!
In plaats van geschenken aan te bieden aan de banken, grote bedrijven en de superrijken zou men beter gemeenschapsgeld investeren in degelijk openbaar vervoer. Dat is alvast de keuze die de linkse socialisten van LSP maken.