DAF: arbeiders leggen werk neer nadat ze via media ontslagen vernemen

Het ongenoegen bij de arbeiders van DAF Trucks in Westerlo is erg groot. Via de media vernamen ze dat het bedrijf 873 jobs wil schrappen: 800 arbeiders en 73 bedienden. Er was amper informatie en de directie liet enkel weten dat de procedure voor collectief ontslag wordt opgestart. Dat betekent dat de directie nog niet officieel mag zeggen dat de beslissing is genomen, maar iedereen weet beter.

In het kader van de wet-Renault wordt een informatie- en consultatieronde gehouden waarbij de werknemers alternatieven op de collectieve afdanking naar voor mogen brengen. Indien de directie al te openlijk zou toegeven dat de beslissing al is genomen, betekent dit een inbreuk op de procedure. Niet dat dit veel zal veranderen aan het feit dat de beslissing wel degelijk al is genomen: er moeten bijna 900 jobs weg in Westerlo en ook in Eindhoven vallen klappen bij DAF.

De aanleiding is de economische crisis die hard toeslaat in de verkoop van vrachtwagens. Sinds oktober 2008 viel de productie met zowat de helft terug en dan nog blijft er sprake zijn van overproductie. Eerder werden 750 tijdelijke werknemers aan de deur gezet, nu volgen 873 werknemers met een vast contract. Op enkele maanden tijd zou het bedrijf van 2.400 werknemers naar minder dan 1.000 gaan. Dit betekent meteen ook een sociale kaalslag voor een hele generatie jongeren uit de regio die de afgelopen jaren bij DAF kwam werken.

Er is vandaag overgegaan tot een staking bij DAF Trucks. De arbeiders waren geschokt door het nieuws – dat ze via de media moesten vernemen – en trokken naar de fabriek waar het werk werd neergelegd. De woede is groot en leidde quasi automatisch tot acties. Er is weinig hoop op beterschap: de productie nam reeds af van 245 vrachtwagens per dag tot 100. De hoop om opnieuw naar 140 te gaan, lijkt steeds meer ijdele hoop te zijn. Een verdere herziening naar beneden zou waarschijnlijker zijn. Van de 100 vrachtwagens die nu geproduceerd worden, zouden er slechts een 40-tal verkocht worden (volgens ACV-secretaris Eddy De Decker).

Het probleem bij DAF Trucks is niet de lonen die te hoog zouden liggen. De directie moet toegeven dat er sprake is van overproductie en dat dit de kern van het probleem vormt. Ook in de automobielsector is dat het geval. Tegenover deze overproductie zullen besparingen op onze lonen (bijvoorbeeld via economische werkloosheid voor arbeiders en mogelijk ook voor bedienden) niet helpen. Het heeft dan ook geen zin om daar toegevingen op te doen.

De strijd voor jobs moet samengaan met een discussie over de toekomst van de transport- en vervoersector. Er blijft nood aan transport en vervoer, liefst op een zo veilige en milieuvriendelijke manier mogelijk. De kennis en mogelijkheden die in Westerlo aanwezig zijn, moeten aangewend worden om daar werk van te maken. De afdankingen vandaag zijn een onderdeel van een afbraaklogica waarbij het de werkenden zijn die opdraaien voor een crisis die niet zij hebben veroorzaakt.

Lees ook:

> DAF Trucks zet 750 arbeiders op straat (oktober 2008)

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop