Your cart is currently empty!
Begroting: meer koopklachten, minder koopkracht
Deze regering heeft terloops als een dief in de nacht besloten om verder munt te slaan uit onze energiebehoeften. Nadat meer inkomsten werden geboekt door de prijsstijgingen voor diesel en benzine, wil de regering deze inkomsten ook behouden als de prijzen dalen. De helft van de prijsverlagingen zullen ongedaan worden gemaakt en naar de staatskas vloeien. Een asociale maatregel die de regering eerst “vergat” te melden aan de bevolking.
De begroting van de regering-Leterme is een poging om de harde noten te verspreiden. Nu wordt een eerste reeks besparingsmaatregelen op onze kap aangekondigd om nadien een volgende reeks te moeten aankondigen. Dat blijkt uit de illusies die werden gehanteerd bij de opmaak van de begroting: een groei van 1,2%, een werkloosheid die stabiel zou blijven,… Toch werden reeds een aantal forse besparingen aangekondigd: de ambtenaren moeten het met minder doen, de energiesector zou een bijdrage van 500 miljoen euro moeten betalen waarbij de uiteindelijke factuur door ons zou worden betaald,…
Een dag nadat de begroting werd bekendgemaakt, bleek er nog een besparingsmaatregel te zijn genomen. Alleen was de regering “vergeten” om deze mee te delen aan de bevolking. Als de prijzen voor diesel en benzine dalen, zal slechts de helft van die daling ook worden doorgerekend. De andere helft gaat rechtstreeks naar de staatskas. Dat zou in 2009 159 miljoen euro moeten opleveren. Als het op dat soort maatregelen aankomt, kan de regering plots wel inschatten dat het economisch niet zo goed zal gaan als het voor de eigen groeicijfers had aangenomen…
Deze besparing werd reeds in 2003 voor het eerst doorgevoerd door de regering-Verhofstadt. Toen was er felle oppositie van CD&V dat nu dezelfde maatregel terug invoert. Naast de factuur van de energiesector die ongetwijfeld naar ons zal worden doorgeschoven, zal ook deze maatregel hard aankomen. Het is een maatregel die het besparingsgehalte wat moet verbergen: een prijsdaling zal positief onthaald worden, zo wordt geredeneerd, dus zal een halve prijsdaling ook wel positief onthaald worden. Het zal niet eens opvallen dat de regering 159 miljoen euro bespaart op onze tankbeurten, “solidariteit” noemt de staatssecretaris voor begroting dat! Dat de prijzen al een tijdlang fenomenaal hoog zijn, daar wordt geen rekening mee gehouden.
Intussen zijn er amper middelen voor onze koopkracht. In de plaats van daar iets aan te doen, wordt gezocht naar besparingsmaatregelen die op het eerste gezicht onze koopkracht niet zullen ondermijnen, maar die in de praktijk enkel zullen leiden tot een toename van de koopklachten.
> Begroting: eerste lading besparingsmaatregelen als voorbereiding op grotere lading