Het prestigeproject van de Oosterweelverbinding blijft stof doen opwaaien. Letterlijk en figuurlijk. Er is discussie over de toename van het fijn stof in onder meer Deurne. Maar is er ook discussie over het project op zich. Verschillende topfiguren van de stad Antwerpen lieten hun twijfels horen over het project, maar zij werden teruggefloten door burgemeester Janssens die van bovenaf oplegde dat iedere twijfel niet door de beugel kon.
De Oosterweelverbinding is er nog niet en dus kan de prijs verder blijven doorgroeien. Dat zagen we eerder al bij andere prestigeprojecten zoals het station van Luik-Guillemins bijvoorbeeld of dichter bij de Lange Wapper: het Antwerpse justitiepaleis. Nu wordt de prijs van de Oosterweelverbinding al op 2,5 miljard euro geschat, vijf keer zoveel als de schatting in 2001. Toen werd de kostprijs op 500 miljoen geschat en was dat al veel geld. De bouw begint normaal pas in 2009, dus de prijs kan nog oplopen. De “sky is the limit” als het op de kosten van dit prestigeproject aankomt.
Maar een dergelijk prestigeproject mocht van de stad Antwerpen wel wat kosten. Een mooie brug – naast de Schelde overigens – zou het imago van Antwerpen verbeteren en dat is uiteindelijk wat van tel is voor dit stadsbestuur dat op dat vlak geen haar verschilt van de vorige. Het is allemaal wat handiger verpakt, dat krijg je nu eenmaal als je een reclameman burgemeester maakt, maar de boodschap blijft dezelfde.
Burgemeester Janssens bepaalt ook de communicatie over de Oosterweelverbinding en stelt dat er geen twijfel mag zijn: “Walk and don’t look back” was zijn advies toen de liberale schepen Van Campenhout enige twijfel had laten blijken. Een kleine groep in de stad Antwerpen en enkele ministers uit het Antwerpse (waaronder Dirk Van Mechelen) blijven pleiten voor de dure Oosterweelverbinding die een antwoord moet bieden op het reële probleem van de Antwerpse files. Het alternatief van de Straten-Generaal, een bont gezelschap, werd niet eens overwogen. Nochtans was dat alternatief sterk uitgewerkt met professioneel advies.
Er is heel wat protest tegen de Lange Wapper brug. Deze zou geen fundamentele oplossing bieden voor de verkeersknoop rond onder meer Deurne. Door de capaciteit op te drijven, zou er bovendien een groter probleem zijn met de uitstoot van fijn stof. Dat is nu reeds een ernstig probleem in de buurt rond het Sportpaleis. Met het voorstel van Janssens en co zal het er enkel erger op worden. Het feit dat er heel wat scholen in de buurt liggen, doet voor de voorstanders van de Lange Wapper niet ter zake.
Opvallend in heel dit debat is dat er nooit echt gepoogd is om alternatieven in overweging te nemen. Zelfs een discussie over een stadsbrug versus een tunnel was niet aan de orde. Nochtans is het vandaag toch duidelijk dat een lange open brug over een stadsdeel heel wat nadelen met zich meebrengt. Bovendien gaat het voornamelijk om doorgaand vrachtverkeer waarvoor ook andere oplossingen mogelijk zouden kunnen zijn (onder meer door betere aansluitingen op bestaande tunnels zoals de Liefkenshoektunnel die nu betalend is). Nu zou ook de Oosterweelverbinding met de Lange Wapper brug betalend zijn.
In heel deze discussie wordt nooit enige rekening gehouden met de mening van de gewone Antwerpenaar. Nochtans zou je denken dat een project van nu reeds 2,5 miljard euro toch wel enige steun mag genieten in de samenleving. Nu beslissen de politici als Lange Wappers ver boven onze hoofden heen. Dat is onaanvaardbaar! LSP steunt het verzet tegen de Oosterweelverbinding en roept op om de online petitie ertegen te ondertekenen.
Meer info vind je op het overzicht van de Straten-Generaal: www.oosterweelverbinding.info. De petitie tegen de Oosterweelverbinding vind je op www.ademloos.be.