Your cart is currently empty!
Spontane actie bij Volvo Cars in Gent
Bij Volvo Cars in Gent hebben een aantal arbeiders uit de nachtploeg enkele uren spontaan het werk neergelegd uit protest tegen de onwetendheid waar ze zich reeds enkele weken in bevinden. Volgend jaar moeten er maar 199.000 tot 203.000 wagens gemaakt worden (tegenover 240.000 dit jaar en een capaciteit van 270.000 wagens). Er zouden een aantal scenario’s klaarliggen om dit verlies op te vangen.
De Belgische directie heeft voorgesteld om een herbalans door te voeren (de lijnen vertragen en het werk herverdelen) en ‘individuele’ werkloosheid in te voeren: Vandaag stempelt de éne, morgen de andere en overmorgen nog een andere. De vakbonden hebben reeds laten weten dat ze absoluut niet kunnen akkoord gaan met dit systeem, omdat niet iedereen dan evenveel zou stempelen, sommigen zelfs totaal niet. Vooral de mensen die lijngebonden zijn worden hierdoor getroffen.
De vrees bestaat ook dat de directie op die manier hoopt dat veel arbeiders zo uit eigen initiatief het bedrijf zouden verlaten, zodat als er later toch nog een grote herstructurering volgt, minder (of zelfs geen) afscheidspremies moeten betaald worden.
Indien de eindassemblage op volle capaciteit draait, kan ze de vooropgestelde productiecijfers halen met een tweeploegensysteem. Bij de meeste arbeiders begint het besef te groeien dat er inderdaad meer aan de hand is. In het verleden is het nog gebeurd dat de productie drastisch daalde en toen is er een tijdlang met een 4-dagenweek gewerkt en de 5de dag doppen.
De zwakke dollar doet Volvo Cars echter de das om (de VS is de belangrijkste markt voor Volvo) en het ziet er naar uit dat Volvo Cars op zoek moet naar drastische oplossingen om de verkoop aan te zwengelen. Zo doen de geruchten de ronde dat sommige modellen in de toekomst wel eens in de VS in de fabrieken van Ford van de band zouden kunnen lopen (Volvo Cars is in handen van het Amerikaanse Ford).
De vrees dat de nachtploeg in de eindassemblage binnenkort wordt afgeschaft is dan ook niet onterecht. De vakbonden stelden daarom de eis om zo snel mogelijk met iemand van de Zweedse directie te spreken. Donderdag komt één van de verantwoordelijken voor de wereldwijde productie van Volvo Cars toelichting geven, maar er werd al meteen bij gezegd dat er tegen dan nog niet is beslist welk scenario er zal volgen voor de Gentse fabriek en dat hij “misschien” een datum zou kunnen meedelen wanneer er wel een beslissing volgt. De kans bestaat dat de arbeiders geen genoegen nemen met zo weinig nieuws.