Productiedaling bij Volvo-cars: nachtploeg bedreigd, of tijdelijke werkloosheid?

Tot voor kort leek Volvo het buitenbeentje voor de auto-assemblage in dit land. Bij Renault-Vilvoorde, Ford-Genk, VW-Vorst, GM-Antwerpen en zelfs Nedcar vlak over de grens waren er zware saneringsplannen. Volvo bleef echter groeien. Nu wordt er toch een productiedaling aangekondigd met mogelijk zware gevolgen voor de arbeiders.

De productie bij Volvo-cars zou afnemen. Een arbeider van Volvo vertelde ons: “We waren al langer op de hoogte dat er in 2008 minder wagens zouden geproduceerd worden omdat de V70 uit productie verdween en de XC60 pas einde 2008 in productie komt. Daarom zijn enkele weken terug de lijnen vertraagd en is een herbalans doorgevoerd. Toen was er sprake van een productiedaling van 240.000 in 2007 naar 220.000 in 2008. Maar onlangs kregen we te horen dat omwille van de lage koers van de dollar enkele kleinere modellen niet meer verkocht zullen worden in de VS, wat voor Gent een productiedaling betekent van nog eens 17.000 wagens.”

De huidige vooropgestelde productie voor 2008 zorgt er voor dat er in Gent in feite met twee ploegen zou kunnen worden gewerkt. De beslissing daarover zou in de loop van de komende weken worden genomen door de directie. Er liggen nog andere mogelijke scenario’s op tafel, zodat het bang afwachten is voor de arbeiders van Volvo-Cars.

Een arbeider van Volvo zei ons: “Er zijn natuurlijk enkele manieren om zo’n productieverlies op te vangen. Het is overigens nogal vreemd dat nieuws dat al meer dan een week oud is opeens veel grotere proporties lijkt aan te nemen, omdat één krant zo lang wacht met het naar voor te brengen en daarbij een dramatische titel kiest. De Zweedse directie heeft al kenbaar gemaakt dat ze voor haar toekomstplannen 2 fabrieken met 3 ploegen wil (Gent en Torslanda). De Belgische directie en de vakbonden dringen er op aan om de lagere productievolumes van 2008 op te vangen met tijdelijke werkloosheid – aangezien de XC60 in productie genomen wordt einde 2008 en dan de productie terug de hoogte in zou moeten gaan. Een definitieve beslissing zal pas ten vroegste het einde van deze week vallen.”

De directie hoopt "een en ander op te vangen door het vrij hoge “verloop" (woordvoerder M. De Mey in De Tijd) en met economische werkloosheid. Vanwaar dat verloop en in hoeverre is dat realistisch? “Enerzijds is er natuurlijk de hoge wegdruk, anderzijds staat de automobielsector in ons land de laatste jaren niet gekend als een sector met veel werkzekerheid. Als je daar de nieuwe onzekerheid bijneemt van verminderde productie, zijn er natuurlijk veel arbeiders die voor een andere job kiezen, waarbij ze hopen meer werkzekerheid te hebben. Ook zou worden verwacht dat er komend jaar veel mensen op brugpensioen gaan. Als je weet dat voor de herbalans (vertraging van de lijnen) de productie moest draaien met bijna 80 jobs die niet ingevuld geraakten, omdat het verloop zo hoog was, lijkt het me onwaarschijnlijk dat er naakte ontslagen zullen vallen (maar zekerheid hebben we daarover nog niet).”

Bij VW en GM hebben de vakbonden hoofdzakelijk ingezet op hoge premies en veel minder op het behoud van de tewerkstelling. Is dat bij Volvo-Cars ook een mogelijke piste? “Indien het personeelsbestand naar beneden moet, denk ik dat Volvo Cars Gent dit zal proberen opvangen door (een deel van) de mensen die op (brug)pensioen gaan en diegenen die vertrekken niet te vervangen. Nu hopen de meeste van ons dat er geen verdere grote herstructureringen zullen volgen en het productieverlies voornamelijk zal worden opgevangen door tijdelijke werkloosheid (wat voor velen natuurlijk ook een financiële kater zal betekenen, maar we behouden onze job dan toch). Maar meer daarover weten we dus pas ten vroegste einde deze week.”

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop