Your cart is currently empty!
Johnny Thijs: ook de komende jaren 1.000 tot 1.500 jobs minder bij De Post
De grote baas van De Post, Johhny Thijs, beweert ongerust te zijn. Dat stelt hij in een interview met de krant De Morgen. Volgens Thijs duurt het te lang vooraleer er een nieuwe regering komt en is er daardoor ook onzekerheid over de koers die De Post moet varen. Anderzijds is Thijs zelf wel bijzonder duidelijk over wat hij wil: ieder jaar moeten er 1.000 tot 1.500 jobs blijven verdwijnen de komende jaren en daarnaast wordt gewerkt aan Georoute 3 en Georoute 4. Het slachtoffer van dit alles? Wie anders dan het postpersoneel…
De afgelopen jaren is reeds hard bespaard op het personeel van De Post en als het van de directie afhangt, wordt dat nog verder opgedreven. Veel personeelsleden vragen zich af hoe ver de flexibiliteit kan gaan. De afgelopen jaren verdwenen jaarlijks 1.000 tot 1.500 jobs bij De Post. In 2005 was De Post recordhouder qua jobverliezen, in 2006 moest het VW laten voorgaan. De komende jaren moeten er volgens Thijs ieder jaar opnieuw sociale bloedbaden aangericht worden. Er zit volgens hem "niets anders op dan elk jaar hetzelfde te presteren met 1.000 tot 1.500 man minder, jaar na jaar."
Om De Post voor te bereiden op de volledige liberalisering van de postdiensten, moet er volgens Thijs zwaar bespaard worden op het personeel. Eerder lanceerde Thijs reeds het voorstel om de postbodes te vervangen door "postbezorgers" die minder zouden verdienen en slechts deeltijds werken (wellicht met het soort deeltijdse job dat je geen andere deeltijdse job erbij kunt nemen omwille van de werkdruk). De maatregel om met postbezorgers te werken, moet De Post heel veel geld opbrengen zodat de winst (vorig jaar 92 miljoen euro) kan worden verhoogd.
Er staan nog reorganisaties voor de deur: Georoute 1 en 2 zorgden reeds voor een golf van protest. Maar dat volstond blijkbaar niet: Georoute 3 en 4 staan al in de steigers. Bovendien wil Thijs de sociale functie van een openbare dienst verder afbouwen: tijd voor een praatje bij het bezorgen van de pensioenen kan enkel indien de overheid er extra voor wil betalen. Zoniet behoort het niet tot de taken van De Post. Met dat soort retoriek van de postbaas komt de recente reclamecampagne nogal hypocriet over. Enerzijds roepen dat De Post om ons bezorgd zou zijn, maar anderzijds worden we enkel beschouwd als consumenten die zo snel mogelijk winst moeten opbrengen.
Tegenover deze logica moeten wij de dienstverlening en de sociale functie van De Post plaatsen. Een openbare dienst moet geen winst maken, maar moeten diensten toegankelijk maken voor bredere lagen van de bevolking. Dat betekent dat de sluiting van de postkantoren moet stoppen en de reeds gesloten kantoren terug open moeten. Het betekent ook dat het personeel op een menselijke wijze moet kunnen werken tegen een degelijk loon. Postpersoneel en klanten hebben beiden geen belang bij de liberalisering van de postdiensten. Tijd om er komaf mee te maken!