Your cart is currently empty!
Ryanair dreigt met patronale lock-out om stakingsrecht te breken
De goedkope luchtvaartmaatschappij Ryanair staat niet bekend als een vakbondsgezind bedrijf. Integendeel, vakbondsactiviteiten zijn er een taboe en zeker als het tot stakingen komt. Na een staking van het luchtvaartpersoneel in Charleroi midden juni dreigt het Ierse bedrijf nu met een patronale lock-out. Alle boekingen vanaf 12 november worden opgeschort.
In juni was er een staking van het luchtvaartpersoneel in Charleroi. Hierdoor werden de vluchten van meer dan 22.500 passagiers geannuleerd. Ryanair stelde achteraf dat het om een onterechte stakingsactie ging. Het wil bovendien dat het onmogelijk wordt om bij een staking de luchthaven plat te leggen. In dergelijke gevallen moet er een noodplan zijn, aldus Ryanair. Dat ondermijnt natuurlijk iedere mogelijkheid om een efficiënte staking op te zetten.
De staking in juni was gericht tegen de plannen van Waals transportminister André Antoine om de veiligheid van de luchthavens over te dragen aan de privésector. Minister Antoine is lid van de christen-democratische CDH. Als VLD-kopstukken uithalen naar het zogenaamd “gauchistisch” karakter van de CDH (zowel Somers als De Gucht gebruikten die term in interviews die afgelopen weekend verschenen), mogen ze eens uitleggen wat er “gauchistisch” is aan het privatiseringsbeleid van André Antoine. Het personeel verzette zich tegen die plannen en ging in staking.
Ryanair noemde die staking “illegaal” en “niet gerechtvaardigd”. Blijkbaar weet het bedrijf niet dat het stakingsrecht een sociaal grondrecht is. Alleszins was de directie niet opgezet met de stakingsacties en nu haalt het de grove middelen boven: de dreiging met een lock-out.
Net zoals de kleine patroons uit de 19de eeuw wordt geprobeerd om arbeidersverzet te beantwoorden met de dreiging om als gevolg van arbeidersverzet de economische activiteiten stop te zetten. Als het stakingsrecht niet wordt ondermijnd, wil Ryanair geen boekingen meer doen voor vluchten vanuit Charleroi en dat vanaf 12 november. Het bedrijf stelde dat het “enkel vluchten zal verzekeren indien de maatschappij van de luchthaven de garantie krijgt dat een eventuele staking de luchthaven niet meer kan lam leggen.”
De chantage van Ryanair komt niet toevallig op een ogenblik dat in verschillende Europese landen discussie wordt gevoerd over het beperken van het stakingsrecht. Na het rechterlijk verbod op een Duitse spoorstaking en de Franse discussie over de minimumdiensten bij stakingen van het openbaar vervoer, wil de directie van Ryanair blijkbaar het pad effenen voor een discussie over minimumdiensten bij stakingen in heel de vervoerssector. En waarom niet: in heel de privésector. Wat er dan nog kan overblijven van het stakingsrecht is niet duidelijk, maar stakingsacties zouden alleszins niets “lam” mogen leggen.
Wellicht zal Ryanair de soep niet zo heet drinken als ze wordt opgediend. Het opgeven van een winstgevende activiteit zal niet zomaar plaatsvinden. Mogelijk wordt vooral gehoopt op een akkoord met de Waalse regering om eventuele schadeclaims naar aanleiding van stakingsacties op de gemeenschap af te schuiven.