De Post. Een “puik resultaat” voor aandeelhouders, niet voor de gebruikers

De Post maakte vorig jaar meer winst dan voorzien. 40 miljoen euro nettowinst om exact te zijn. Dat kondigde topman Johnny Thijs aan. De aandeelhouders kunnen tevreden zijn. De gebruikers daarentegen moeten het doen met minder postkantoren en duurdere postzegels. Dit noemen ze: “voorbereiden op een liberalisering”.

Topman Johnny Thijs is bijzonder tevreden over de resultaten van De Post. Hij kondigde aan dat de nettowinst meer dan 40 miljoen euro zal bedragen. De private aandeelhouders van de Deense Post zullen enkele miljoenen kunnen incasseren. De omzet in 2006 steeg met 6%, de operationele winst met 10%.

De “goede” resultaten voor de aandeelhouders komen er volgens Thijs door een reeks hervormingen: de Georoute, de sluiting van kantoren, het afvloeien van personeel,… In 2005 was De Post het bedrijf waar het meeste personeel verdween: 2.255 jobs gingen verloren. In 2006 verdwenen nogmaals 1.134 jobs. Hierdoor zal het aantal interimuren wellicht nog toenemen. In 2005 werden 1,01 miljoen uren arbeid verricht door uitzendkrachten bij De Post…

Nadat werd aangekondigd dat de non-prior zegel verdwijnt ten voordele van de (duurdere) priorzegel, volgde de aankondiging dat 270 kleinere postkantoren moeten verdwijnen. Al die maatregelen moeten de winst van De Post verder opdrijven. 40 miljoen euro zal niet genoeg zijn voor de private aandeelhouders, die ruiken meer winst. En wie moet daar voor opdraaien? Juist, de gebruikers en het personeel.

Met minder personeel meer omzet halen en de gebruikers meer laten betalen voor minder dienstverlening. Dat is het recept van de liberalisering van De Post. En dat noemt Johnny Thijs een "puik resultaat".

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop