NMBS moet dienstregeling al opnieuw bijsturen

De vorige aanpassing van de dienstregeling van de treinen leidde tot een grootschalige chaos op veel lijnen. Waar voor de aanpassing een traject Antwerpen-Brussel Zuid meestal 50 minuten duurde, was het na de aanpassing geen uitzondering meer als het meer dan een uur duurde in de spitsuren. En dan hebben we het nog niet over lange lijnen zoals de trein naar Essen. De nieuwe dienstregeling verschilde op het eerste gezicht nochtans niet zo heel sterk van de vorige, toch niet voor de reizigers.

Voor het personeel en de technische opstelling waren er wel enkele grote verschillen, bijvoorbeeld op het vlak van rusttijden in stations. Die rusttijden vingen in het verleden wel eens korte vertragingen op. Nu worden die vertragingen gemakkelijker overgezet naar latere treinen. Waardoor er een domino-effect ontstaat.

De resultaten zijn er dan ook naar. De NMBS ziet zich genoodzaakt om de dienstregeling die op 10 december van start ging opnieuw aan te passen. De directie doet dat niet geheel toevallig voor het einde van januari. Op het einde van deze maand worden de cijfers over vertragingen bekend gemaakt. Zoals alle treinreizigers weten, zal de maand december daar zeker niet goed uitkomen… Er mag dan al geprobeerd worden om de cijfers op te smukken door afgeschafte treinen niet mee te tellen, dat zal nog niet kunnen verhinderen dat er wellicht een duidelijk merkbare stijging is van het aantal vertragingen.

Naast de vertragingen zijn er nog aanhoudende problemen zoals het tekort aan zitplaatsen tussen Gent en Brussel in de ochtendspits (en vaak ook in de avondspits in de andere richting).

De Bond van Trein-, Tram- en Busgebruikers (BTTB) verzamelde op enkele weken tijd meer dan 450 klachten en opmerkingen. Hoeveel klachten de NMBS zelf kreeg, is niet geweten. NMBS-topman Descheemaecker probeert de problemen te minimaliseren: “De situatie is voor 200.000 reizigers niet veranderd, voor 170.000 reizigers is ze verbeterd en voor 15.000 reizigers objectief verslechterd.” Over welke planeet hij het had, werd niet meegedeeld.

Kunstgrepen zullen het personeelstekort niet oplossen. De aanwervingen die de afgelopen maanden werden gedaan, kwamen te laat. De NMBS heeft daar misschien wel veel mee bespaard, maar de reizigers betalen er nu de prijs van. Bovendien volstaan de aanwervingen niet om de stijgende productiviteit op te vangen.

Personeelsleden van de NMBS en reizigers hebben dezelfde belangen bij het uiten van hun ongenoegen over de actuele gang van zaken. Misschien wordt het tijd dat de spoorbonden een initiatief nemen voor gezamenlijke acties, bijvoorbeeld met een petitie voor meer personeel die breed verspreid wordt op alle treinen. Dat kan een eerste stap zijn om nadien andere acties te organiseren waarin zowel personeel als reizigers worden betrokken.

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop