Your cart is currently empty!
“Goed-nieuws-show” rond VW-Vorst steeds meer doorprikt
De afgelopen dagen leek het alsof alle problemen bij Volkswagen van de baan waren. Het aantal ontslagen zou meevallen, zelfs bij de onderaannemers zouden er maximaal “slechts” 1100 jobs verdwijnen. De arbeiders van VW zouden dan wel wat harder moeten werken, maar wat is drie uur per week gratis werken in vergelijking met je job verliezen? Dat was de dominante retoriek van de afgelopen dagen. Maar wat is er eigenlijk van aan?
1. Het jobverlies zal wel nog meevallen
Er is nog absoluut geen zekerheid rond de komst van de Audi A1 naar Vorst. De directie van VW houdt de boot af om duidelijke garanties daarover te bieden. Ook na de ondernemingsraad van deze week zijn er geen garanties.
Bijgevolg behoudt de VW-directie twee opties: een volledige sluiting van de vestiging in Vorst of de productie van de Audi A1 met minder arbeiders en een lager loon. Verhofstadt had eerder gezegd dat hij wel garanties had gekregen over de komst van de Audi A1, maar dat wordt ontkend door de directie.
2. Bij de onderaannemers zullen “slechts” 1.100 jobs verdwijnen
Minister Vanvelthoven stelde dat er maximaal 1.100 jobs weg moeten bij onderaannemers van VW-Vorst. Dat werd echter onmiddellijk reeds tegengesproken door het kabinet van de Brusselse minister voor Economie en Werk Benoît Cerexhe. Vanuit dat kabinet werd gesteld dat er tussen de 1.410 en 2.289 ontslagen zouden volgen bij onderaannemers.
Bovendien wordt in dat scenario nog uitgegaan van de komst van de Audi A1, wat zoals hierboven reeds gezegd werd niet zeker is. Er wordt ook enkel rekening gehouden met toeleveranciers in België. Er zouden in totaal zo’n 800 bedrijven leveren aan VW, waarvan 35 vanuit België.
De eerste ontslagen zijn overigens al concreet: de directie van Johnson Controls in Geel wil 230 arbeiders afdanken. Het bedrijf maakte autozetels voor VW-Vorst.
3. De overblijvers worden gespaard
Wie in VW kan blijven werken (in het geval dat de Audi A1 effectief naar Vorst komt), zou er goed van afkomen. Toch is nu al min of meer beslist dat er een arbeidsduurverlenging komt zonder een aanpassing van het loon. Nog zonder de vakbonden daarover in te lichten, werd dat al min of meer aanvaard door premier Verhofstadt.
Concreet wil de directie dat de arbeiders 38 uur werken in plaats van de huidige 35 uur. Het loon wordt niet aangepast, dus wordt er 3 uur extra gratis gewerkt per week. Geen slecht cadeau voor de directie… Moest ze dit voorgesteld hebben zonder een aankondiging van herstructurering was ze er nooit mee weggekomen. Maar nu wordt het bijna als een overwinning gezien. Was dat de bedoeling van de strategie van de VW-directie? Zodanig harde maatregelen aankondigen dat "gewoon harde" maatregelen als “normaal” overkomen?
Als het niet geslikt wordt, kan VW nog steeds terugvallen op haar andere optie: de sluiting van VW-Vorst in twee fasen. Nu 4.000 arbeiders op straat zetten en nadien de overblijvers.
Jan Vanderpoorten (ABVV VW-Vorst) stelde over de langere werkduur terecht: “Het VBO pleit al vijftien jaar voor een vermindering van de loonkost door langer te werken voor hetzelfde loon. VW is het eerste echte grote experiment.” Als de VW-directie er effectief mee wegkomt om de arbeidsduur 3 uur per week op te trekken zonder loonsverhogingen, zal dit een precedent vormen dat we nog veel zullen zien terugkomen…