Your cart is currently empty!
VW. Dit is een slag in het gezicht van de arbeiders!
Veel arbeiders van VW en onderaannemers van VW kenden onzekere weken in de aanloop naar de bekendmaking van de plannen van de VW-directie. Die onzekerheid blijft ook nu verder duren. In het kader van de Wet-Renault is er een consultatie- en informatiefase waarin de herstructurering een “voornemen” van de directie moet blijven.
De Belgische auto-industrie in cijfers
Op dit ogenblik zijn er nog vier grote automobielbedrijven in dit land: Ford in Genk, Volvo in Gent, Opel in Antwerpen en VW in Vorst. In die vier bedrijven werken 21.600 arbeiders, met de onderaannemers en andere bedrijven in de sector erbij gaat het om 100.000 jobs.
Vijf jaar geleden werden in de vier bedrijven 1 miljoen wagens gemaakt. Vorig jaar waren dat er nog 900.000. In dezelfde periode ging het aantal jobs met zo’n 6.000 achteruit tot 21.600. Het aantal arbeiders verminderde met 20%, terwijl de productie slechts daalde met 10%. Dat geeft aan dat de productiviteit en de werkdruk bijzonder snel toenemen.
Dat betekent dat er officieel rekening moet gehouden worden met opmerkingen van de vakbonden. Hierdoor zullen de officiële afdankingen nog even op zich laten wachten. Voor de arbeiders blijft het bijgevolg bang afwachten of ze deel zullen uitmaken van de groep die moet verdwijnen volgens de directie.
Aan het stakingspiket bij VW zijn er heel wat discussies. We spraken er met Jean-Pierre.
Hoe lang werk je al bij VW?
Ik werk al 28 jaar bij VW-Vorst, in de walserij.
Hoe kwam de aankondiging van de directie bij VW aan?
4.000 jobs weg, dat is schandalig. Het is onmenselijk. Hoe kan ik nu mijn hypothecaire lening afbetalen? En dan heb ik nog twee dochters die aan het studeren zijn…
Hoe moeten de politieke wereld en de vakbonden reageren?
De reactie van de politici was erg beperkt, zeker na zo’n patronale agressie. Aan VW zagen we reeds heel wat delegaties van andere bedrijven die uit solidariteit naar hier kwamen. We zagen onder meer mensen van Ford, Duferco, voormalige Sabena-arbeiders. Maar de vakbonden bij VW treuzelen te lang om te mobiliseren.
Wat na de betoging van 2 december?
We moeten verdergaan om zoveel mogelijk jobs te redden. Zoniet zal de directie gewoon de cadeaus die het van de overheid kreeg, gebruiken om ons uit te betalen. We moeten de puntjes op de i zetten. Als ze vandaag één vierde van het personeel willen behouden, is dat enkel om geen sluitingspremie aan de anderen te moeten betalen. Ik ben 51 jaar en denk niet dat ze mij zullen houden.