Your cart is currently empty!
LSP/MAS: een geslaagde verkiezingscampagne
Met twee lokale “uitschieters”, 1% in Sint-Gillis en 0,8% in Waver, situeren de resultaten van onze partij zich tussen de 0,3 en 0,5% wat gebruikelijke resultaten zijn van kleine linkse partijen. Deze resultaten komen niet als verrassing aangezien onze campagne niet in eerste instantie gericht was op het behalen van grote scores.
Jean Peltier
De media besteedt geen enkele aandacht aan kleine partijen tussen twee verkiezingen in. Zelfs tijdens de verkiezingen is er quasi geen aandacht. Het is dan ook niet makkelijk om bekend te raken bij het grote publiek en om een andere boodschap te brengen dan die van de traditionele partijen waarmee we dagelijks worden geconfronteerd. Het is ook onmogelijk om de concurrentie aan te gaan met de grote partijen qua verspreiding van verkiezingsmateriaal. De grote partijen besteden immers veel geld om maximaal in het straatbeeld aanwezig te zijn.
Om het concreet te maken. LSP had tijdens de gemeenteraadsverkiezingen een budget van 2.500 euro, daar waar bijvoorbeeld zelfs de PVDA reeds beschikte over een budget van 60.000 euro, of 25 keer zoveel. Voor de grote partijen is 2.500 euro al helemaal een peulschil. Veel kandidaten van de grote partijen besteden op hun eentje al meer dan dat. Er zijn verschillende redenen waarom we beslist hebben om slechts een beperkt budget vrij te maken voor de verkiezingscampagne. De belangrijkste reden is uiteraard dat we niet beschikken over de middelen van de grote partijen. Banken en ondernemers staan om evidente redenen ook niet in de rij om onze partij te steunen en steken liever hun geld in partijen die hun belangen verdedigen. We krijgen ook geen enkele subsidies van de staat omdat enkel partijen met leden in het parlement daarop kunnen rekenen. Onze enige bronnen van inkomsten zijn de afdrachten die onze leden betalen en het geld dat we ophalen bij sympathisanten en op straat.
Een andere reden was dat voor ons de belangrijkste gebeurtenis van de maand oktober niet zozeer de verkiezingen waren maar de bijeenkomst van het Comité voor een Andere Politiek in Brussel op 28 oktober. In een Franstalig dagblad stelde een journalist: “Het lijkt alsof de MAS meer bezig is met de datum van 28 oktober dan met die van de verkiezingen op 8 oktober.” We hebben tijdens de verkiezingen campagne gevoerd met concrete eisen rond werk, huisvesting en openbare diensten… maar het belangrijkste is dat we de noodzaak van een nieuwe partij naar voor hebben geschoven. Een partij die de belangen van de werkenden en hun gezin kan verdedigen.
Tijdens de campagne hebben we veel mensen ontmoet die onze mening daarover delen. Meer dan 100 mensen hebben tijdens de campagne gezegd dat ze interesse hebben om zich aan te sluiten bij LSP en veel anderen wensten concrete informatie over die nieuwe arbeiderspartij.
Om een voorbeeld te geven. In Luik hebben we op 6 weken tijd meer dan 400 kranten verkocht en 42 contacten opgehaald. We hebben onszelf als doel gesteld om met 50 mensen uit Luik naar de Dag van een Andere Politiek te gaan in Brussel. Dit soort informatie komt nooit in de grote kranten maar voor ons is ze belangrijker dan het resultaat van de verkiezingen. Het vormt de basis waarop onze partij komende periode wenst te groeien om de strijd van werkenden mee te ondersteunen.