Waarom 8 maart voor jongeren een dag van strijd is

Het discours dat genderstereotypen aanwakkert, gaat gepaard met een radicalisering van jongeren. Dit wordt vaak beïnvloed door politieke en mediafiguren die genderongelijkheid en -discriminatie goedpraten of bagatelliseren. Jongeren zijn de eerste doelwitten van de backlash op sociale netwerken.

door Laurine (Luik) uit maandblad De Linkse Socialist

Vooral op TikTok, het meest hippe sociale netwerk van dit moment, heeft de ‘tradwives’-trend veel ruimte ingenomen op onze startpagina’s. Het gaat om huisvrouwen die zichzelf filmen terwijl ze het huishouden doen, koken en voor de kinderen zorgen. Ze vertellen over hun dag op een aantrekkelijke muzikale achtergrond.

Deze beweging wil jongeren warm maken voor een zogenaamd gezondere, meer ontspannen manier van leven. Daartoe wordt beroep gedaan op pseudo-nostalgie over “hoe het vroeger was”. Helaas is dit niet zo mooi als het ons wil doen geloven. Deze beroemde tradwives zijn anti-feministisch, lgbtqia+foob en anti-abortus. Voor hen maakt feminisme de mentale last van vrouwen alleen maar zwaarder. Alleen door zich te concentreren op het huishouden zouden ze zichzelf kunnen emanciperen.

Een treffend voorbeeld is dat van influencer Hanéia Maurer. Deze jonge vrouw, die aanvankelijk deelnam aan een reality-tv-programma, besloot naar de Verenigde Staten te verhuizen om “het juiste pad te vinden”, in de sekte van de Mormonen. In haar video’s beweert ze een eenvoudige thuis te hebben gevonden, een terugkeer naar haar wortels, ver weg van de kapitalistische omgeving waarvan ze vervreemd was geraakt. De commentaren onder haar video’s zijn angstaanjagend. Jongeren van vaak 13 of 14 jaar schrijven over het verlangen om hun leven te veranderen en deze eenvoud te ontdekken. Ze benadrukken dat lid zijn van een sekte “zo slecht nog niet is”.

Tegelijkertijd is de toename van masculinistisch commentaar op platforms net zo zorgwekkend. Met Andrew Tate als boegbeeld promoten veel influencers de mythe van de “alfamannetjes” en de “self made man”, die een kapitalistische en vrouwonvriendelijke levensstijl voorstaan. Deze mannen baseren zich op valse historische feiten om te pleiten voor een terugkeer naar zogenaamde ‘traditionele waarden’ van het gezin waarbij de vrouw onderdanig is. Velen brengen op hun sociale media straatgesprekken, waarbij ze willekeurige vrouwen vragen naar hun ‘body-count’ (aantal seksuele partners), hun gewicht en lichaamsbouw. Wie niet voldoet aan hun criteria van perfectie wordt denigrerend behandeld. Dit fenomeen, dat zijn oorsprong vindt in de Verenigde Staten, wordt steeds populairder onder jonge mannen die op zoek zijn naar een identiteit en zich laten verleiden door influencers.

De opkomst van deze fenomenen die dominant worden op sociale netwerken, is het bewijs van een zorgwekkende extreemrechtse trend onder de jongere generaties. Deze stromingen, die conservatieve en misogyne idealen voorstaan, promoten het idee dat het kapitalisme een toevluchtsoord kan zijn voor een samenleving die als te complex of vervreemdend wordt beschouwd. De influencers die deze boodschappen uitdragen, verleiden jongeren vaak door hen een vereenvoudigd en geïdealiseerd beeld van een terugkeer naar traditionele rollen voor te houden. Achter deze façade voeden deze boodschappen echter een vernederende visie op vrouwen en dragen ze bij aan de radicalisering van jonge mannen in de richting van waarden van dominantie en onderwerping.

Tegenover deze ideologische drift is het van vitaal belang om te benadrukken dat de fundamenten van onze samenleving grondig moeten veranderen. 8 maart is een essentiële dag om onze eenheid te tonen tegenover het aanhoudende onrecht en ongelijkheid. Ver weg van de ideologische valstrikken van een kapitalisme dat deze destructieve discoursen voedt, is een diepgaandere sociale transformatie de enige weg naar een werkelijk egalitaire toekomst.

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop