In oktober besliste de Raad van Bestuur van de NMBS groep over het besparingsplan van de directie van de vervoersmaatschappij NMBS. Het voorstel om 302 treinen af te schaffen en 36 stopplaatsen niet langer te bedienen werd afgezwakt tot het schrappen van 170 binnenlandse treinen en een onderzoek naar de stopplaatsen. Dit zal leiden tot jobverlies bij het rijdend personeel. Daarnaast verdwijnen een 200-tal jobs bij de loketten, wordt een derde van het personeel in de administratie niet vervangen en verdwijnen er 650 voltijdse posten in de ateliers. Alles samen staan zowat 900 statutaire jobs op de helling.
Artikel uit de novembereditie van ‘De Linkse Socialist’
De directie stelde dat 222 treinen hun energiekost niet opbrengen. Daar moet bij gezegd worden dat er een zeer nadelig energiecontract werd gesloten, wat de NMBS 10 miljoen euro teveel kost. Het spoor is een melkkoe voor de private winsten van Suez geworden. Het schrappen van 170 treinen treft zowat 2.800 reizigers. Nadien volgen 23 grensoverschrijdende treinen. Dit treft vooral pendelaars die in shiften werken en geen alternatief hebben. Het komt bovenop wat de reizigers de afgelopen periode al te slikken kregen qua vertragingen en afgeschafte treinen.
De directie wil bovendien reizigers die op de trein een ticket kopen 7 euro extra laten betalen, wat als een ‘pestmaatregel’ wordt ervaren. Het zal het geweld op treinbegeleiders alvast niet verminderen, in de eerste helft van dit jaar waren er al 15% meer gevallen van ernstige agressie dan een jaar geleden.
De dienstverlening wordt afgebouwd door treinen te schrappen, door te besparen in de ateliers (wat onvermijdelijk zal leiden tot nog gebrekkiger materieel en bijhorende vertragingen) maar ook door de loketten af te bouwen. De NMBS bestelde nieuwe verkoopautomaten. Zelfs al werken ze beter dan de huidige, dan nog kan je een mens niet volledig vervangen door een machine. Een automaat beantwoordt geen vragen. Je tot een loketbediende wenden zal in de toekomst trouwens wellicht ook meer kosten, net als bij het kopen van een ticket op de trein. In het internationale reizigersverkeer, een markt die al ‘vrijgemaakt’ werd, betaal je tot 7 euro meer aan de loketten. Behalve dat de sluiting van loketten nefast is voor de dienstverlening, zal het wegnemen van de zichtbare aanwezigheid van spoorwegpersoneel leiden tot stations zonder enige vorm van sociale controle.
Rudi Thomaes van het VBO roept de regeringsonderhandelaars op 910,6 miljoen euro te besparen bij de NMBS groep. Tot 16.000 man wil hij bij pensionering niet vervangen. Ex-spoorbaas Karel Vinck houdt het op 5.000 jobs minder. Nu al kampen vele beroepscategorieën met een personeelstekort. Bovendien wil het VBO nog meer activiteiten in handen zien van onderaannemers.
Als maatschappij moet je de discussie voeren over hoe je het vervoer van zowel goederen als personen wilt organiseren. Ongeacht de keuze, moeten daar middelen tegenover staan. Openbare dienstverlening en winstbejag zijn onverenigbaar. Het huidige wanbeleid kost ons veel geld. Vorig jaar werd 210 miljoen euro weggegooid aan externe consultancy. Met de ervaring aanwezig onder het eigen personeel gebeurt te weinig. De splitsing, moeder van vele problemen, kost jaarlijks 100 miljoen euro aan bijkomende directies en administraties.
Voor de tweede ‘redding’ van Dexia is meteen publiek geld voorhanden in de vorm van een staatsborg voor een ‘bad bank’. De private winsten worden gevrijwaard terwijl spoorwegpersoneel en gebruikers kunnen creperen. Wij staan voor een samenleving die andere keuzes maakt. Daartoe moeten we het verzet tegen de huidige besparingsplannen organiseren. Niet door gewoon eens stoom af te laten, maar door een actieplan opgesteld door de basis waarin alle ongenoegen bij het spoorpersoneel en de reizigers wordt verenigd.