Carrefour Zwijnaarde. Interview met een BBTK-delegee

Aan de Carrefour van Zwijnaarde (bij Gent) spraken we met Katrien Tavernier, BBTK-delegee. We vroegen naar de gevolgen van de sluiting van deze vestiging en naar verdere actieplannen.

Jonas en Kjel

[box type=”shadow” align=”alignright” width=”100″]

Enkele reacties van klanten

Rafaelle en Marcel: "Wij zijn hier vaste klanten, wonen hier vlak om de hoek. Het is een spijtige zaak dat de mensen die ons al jaren helpen nu hun job dreigen te verliezen. Hopelijk raken ze links of rechts toch terug aan werk. We zijn alleszins solidair met de staking. Maar het is overal hetzelfde met de crisis, net zoals we op tv gezien hebben met Opel. Wat valt eraan te doen?"

Najette: "Wij komen hier bijna dagelijks, de werknemers hebben gelijk dat ze staken. Ook voor ons is het slecht als onze Carrefour sluit want nu zullen we de bus moeten nemen om naar een andere winkel te gaan wat ons ook meer geld zal kosten."

Ben: ‘Ik werk voor een firma die aardappelen levert aan Carrefour. Ook mijn werk komt dus in gevaar. We merkten al dat de leveringen teruggelopen waren tot enkel leveren op woensdag. Ik ben dus ook bang om nu mijn werk te verliezen."

Najette: "We zijn volledig solidair met de werknemers van Carrefour. Het is hoog tijd dat er betere wetgeving komt om werknemers beter te beschermen."

Hoelang bestaat Carrefour in Zwijnaarde al?

“In 1975 werd deze vestiging geopend als Priva 2000, het werd later een GB om in 2000 overgenomen te worden door Carrefour. Sinds de overname door Carrefour is er veel minder personeel en werd een deel vervangen door tijdelijke werknemers. De tijdelijk werknemers hebben normaal na twee jaar recht op een vast contract maar dit gebeurt niet, ze worden systematisch na die periode ontslagen en vervangen door een nieuwe tijdelijke werknemers.”

Carrefour wil eind juni sluiten, wat betekent dit voor deze vestiging?

“52 vaste werknemers, 12 langdurig zieken – die ook nog in het personeelsbestand zitten – én een 20 tal tijdelijke werknemers zullen hun job verliezen.”

Wat is de reden van de sluiting?

“Sinds de overname door Carrefour, is er een slecht beleid gevoerd. Er zijn een hoop problemen geweest in onze vestiging: promoties waren niet voorradig, de winkel was vuil en er kwamen geen nieuwe investeringen. We zagen de winkel zo achteruit gaan. Als klanten meerdere malen slechts de helft van hun boodschappenlijstje kunnen invullen komen ze na een paar keer uiteraard niet terug. Dit is allemaal te wijten aan de slechte werking van de directie, maar het was steeds het personeel dat hiervoor moest opdraaien – wij moesten ons bijvoorbeeld constant excuseren bij de klanten als iets weer niet voorradig was. Nu verliest zelfs iedereen hun job door het wanbeheer van de directie, dat is wraakroepend.”

Sinds wanneer is er overgegaan tot staking?

“Gisterenmiddag was er een personeelsvergadering waarop we de plannen van de directie hebben toegelicht. Daar werd door het voltallig personeel beslist om de deuren te sluiten en tot staking over te gaan. Alle vaste medewerkers staken. Enkel de tijdelijken die niet gesyndiceerd zijn blijven in de winkel – met de steun van de vaste werknemers – omdat ze geen bescherming genieten.

“Voorlopig is nog geen sprake van dreigementen zoals in het verleden wel het geval was. Vorige keer nog stuurde de directie een deurwaarder af op ons piket. Dit is waarschijnlijk het geval omdat Carrefour hun vorig proces tegen de stakers verloren heeft. Enkel de politie inspecteur die de vorige keer de deurwaarder begeleid heeft, is langs geweest om te vragen of er problemen verwacht werden.”

Wat zijn jullie eisen?

“We willen dat onze overplaatsing naar een andere vestiging gegarandeerd wordt, de sluiting van de winkel is niet meer tegen te gaan. Maar de sluiting van deze winkel zal de werkdruk in de andere vestigingen doen stijgen – dus zijn we daar inzetbaar. Wij willen trouwens dat andere vestigingen stoppen met tijdelijke contracten te gebruiken. Op die manier kan een deel van ons aan de slag blijven. We willen werkzekerheid voor iedereen!”

Hoe is de sfeer bij de werknemers?

“Gisteren was iedereen enorm teleur gesteld, er vielen tranen bij de collega’s. Heel wat mensen vroegen zich af waarom ze zich nog zouden moeten inzetten… We willen ons wel inzetten voor onze vaste klanten die al jarenlang komen. Maar toch is er nood aan deze staking, we moeten strijden voor werkzekerheid.”

De volgende stap in de actie?

“Morgen gaan we voorlopig nog zeker door met de staking. Dat is ook nodig, want veel van onze collega’s zijn echt woest. We hebben een deel van hen proberen te overtuigen om te gaan werken, terwijl we de vestiging blokkeren… Maar iedereen wil staken. Vanaf vrijdag zouden we eventueel overgaan tot de blokkade van de winkel door een delegatie. De rest van de medewerkers kunnen we dan laten werken, zo krijgen zij hun loon en kunnen we de druk op de directie opvoeren. Op die manier kunnen we de acties ook langer volhouden, mensen moeten hun rekeningen blijven betalen. Morgen vind ook een interzetel plaats bij de BBTK om de verdere strategie te bespreken”

Hoe reageren de klanten?

“De meeste klanten hebben begrip voor de situatie. Ze tonen begrip omdat ook zij hun winkel kwijt zijn en beseffen dat hun tijdens deze crisis elk moment het zelfde kan overkomen. Zelfs diegene die kritiek hebben tonen begrip na het horen dat de winkel definitief sluit.”

Onze mening

LSP denkt dat er moet worden opgekomen voor het behoud van alle jobs en het intrekken van het plan van de directie. Het overplaatsen van vast personeel naar andere winkels waar dan minder tijdelijken zouden werken, biedt geen oplossing. Het zal slechts een eerste stap zijn voor de directie om nadien verder te gaan in de afbouw van de arbeidsvoorwaarden en lonen. Om samen de strijd aan te gaan voor het behoud van alle jobs, is het nodig om samen met alle personeel een actieplan uit te werken om de strijd uit te breiden en de solidariteit te versterken.
[/box]

0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop