Your cart is currently empty!
Verslag van de spoorstaking in Gent
In Gent hadden vanaf 21u15 een goede 40 vakbondsmilitanten post gevat aan het Sint-Pietersstation, het merendeel militanten van het ACOD. In Oost-Vlaanderen stonden verder nog piketten te Dendermonde, Denderleeuw, Aalst, Oudenaarde en Zottegem. Later op de avond zou een delegatie vanuit het Sint-Pietersstation ook naar het rangeerstation Gent-Zeehaven vertrekken.
We spraken met enkele aanwezige militanten over het hoe en waarom van de staking:
“Deze staking gaat niet alleen over de zogenaamde filialisering van goederentransporteur B-Cargo, maar ook over de aanval tegenover het statuut van het personeel in de hele NMBS-groep. Wij hebben dit reeds in het verleden zien gebeuren bij ABX: een deel van het personeel wordt in een dergelijk filiaal gestoken, en geleidelijk aan vervangen door contractuelen, met veel slechtere arbeidsomstandigheden en minder rechten dan statutairen. Toen de loons- en arbeidsvoorwaarden genoeg waren afgebroken, heeft men ABX opnieuw doorverkocht, met een serieuze winst voor de private investeerders: winst die gemaakt is op kap van het personeel. Dat wil men nu nogmaals proberen bij B-Cargo, en als dat werkt, ook bij de rest van de NMBS-groep. Dat is de reden waarom we staken.
“Minister Vanackere heeft samen met de directie van de NMBS een “moderniseringfonds” opgericht. Het gaat om een pot van 300 miljoen euro die gebruikt zal worden om de loonsverschillen tussen de huidige statutaire personeelsleden en de nieuwe contractuele personeelsleden op te vangen: het gaat dus duidelijk om een fonds voor sociale afbraak: men wil de lonen naar beneden afstellen, en de NMBS geeft B-Cargo een tijdelijke “subsidie” om de statutaire personeelsleden te betalen, zolang ze nog niet weggewerkt zijn. Uiteindelijk wil men een verzelfstandigd B-Cargo overhouden, waar in de huidige plannen nog slechts 1800 mensen zouden werken: meer dan 3000 banen zouden zo verloren gaan!
“Dit plan is ook een bedreiging voor het statuut van het hele NMBS-personeel. Vandaag hebben we een CAO waarin onder meer staat dat het aantal personeelsleden nooit onder de 37000 voltijdse equivalenten mag gaan. Met deze hervorming bij B-Cargo gaat men daar ruim onder. Bovendien is de filialisering van B-Cargo een achterpoortje om geleidelijk aan statutaire personeelsleden van de hele NMBS-groep te dumpen, en geleidelijk aan te vervangen door mensen met een veel slechter contract. Het is een eerste stap naar de volledige privatisering van de NMBS.
“Wij vrezen dat het moeilijk zal zijn de filialisering van B-Cargo tegen te houden, maar we eisen dat het personeel haar zelfde statuut blijft behouden, over de hele NMBS-groep. We willen niet naar een situatie waar bepaalde categorieën van het personeel andere arbeidsomstandigheden hebben dan anderen met gelijkaardige functies.
“Deze staking is ook in het belang van de reizigers. De media heeft er alles aan gedaan om ons te verketteren, tot zelfs het verspreiden van echte leugens. Zo werd het gezegd dat wij 50 dagen verlof hebben. Dat klopt niet, het zijn er slechts 24, maar we krijgen wel 26 recuperatiedagen omdat we in de praktijk meer uren werken dan de 36 die in ons contract staan. Zo wordt het voor ons moeilijk ons standpunt uit te leggen, men bestempelt ons als “profiteurs”. De vraag is wie er te winnen heeft bij een privatisering? De privétransporteurs die vandaag al op het spoor werken nemen enkel de winstgevende brokken over, de rest laten ze aan de NMBS. Ze werken met veel slechtere arbeidsomstandigheden, en moeten ook niet dezelfde milieu- en veiligheidsvoorschriften naleven. Zo is het gemakkelijk winst te maken! Ook de reizigers zijn er de dupe van: neem het voorbeeld van het “Diabolo” project: de ontsluiting van de luchthaven. Doordat dit in Privaat-Publieke Samenwerking werd uitgevoerd, moeten de reizigers nu 2€ per reis extra betalen. Dat is wat privatiseringen betekent: minder en duurdere dienstverlening voor de reizigers, slechtere werkomstandigheden voor de werknemers. Daarom staken wij, want alles wat de directie nu zal verkrijgen bij B-Cargo, zal ze later in de hele NMBS-groep doorvoeren!”