Your cart is currently empty!
Moderne Posterijen… 19de eeuwse arbeidsomstandigheden
Eindelijk erkennen onze vakbondsleiders dat de maat vol is ! De liberalisering opgelegd door Europa werd geen modernisering, maar een terugkeer naar de 19de eeuw. We verloren al 8.000 van de 40.000 arbeidsplaatsen, 1 op 5. Honderden postkantoren zijn dicht. De werkdruk is onmenselijk geworden. In plaats van De Post voor te bereiden op de toekomst, zijn de Deense aandeelhouders met het resultaat van onze inspanningen gaan lopen. Beste vakbondsleiders, wij willen geen stoom aflaten, maar een echt actieplan voor een moderne, volledig publieke post met menselijke arbeidsvoorwaarden!
[box type=”shadow” align=”alignright” width=”100″]
MODEL 9 ONDERSTEUNT DE EISEN VAN DE VAKBONDEN:
- Een kwaliteitsvolle post met visie voor de toekomst
- Een leefbare Post ten dienste van de burgers
- Echte postmannen uitreikers, ook in de toekomst
- Volwaardige tewerkstelling en eerlijke verloning
- Het integraal herstel van het inkomensverlies
Volgens Model 9 kan dat allemaal niet in een geliberaliseerde post, ongeacht of het om “geremde” of “ongeremde” liberalisering gaat.
- Een loonspanning (dat is de verhouding tussen de hoogste en de laagste lonen) die opnieuw tot normale proporties herleid wordt op het gemiddelde niveau van de Belgische ondernemeningen in plaats van te blijven knabbelen aan de laagste lonen
- Een politiek beleid dat opnieuw de werkende mens gaat respecteren en hem niet degradeert tot de bedelstaf
De Post moet opnieuw een openbare dienst worden. Duur betaalde managers hebben ons niets opgeleverd.
Een politiek beleid dat de werkende mens respecteert is er één dat breekt met liberalisering en de akkoorden met de Europese unie inzake liberalisering van posterijen opzegt! Waarop wachten onze bonden om dit van onze politici te eisen.
[/box]
Model 9 waarschuwde jaren geleden al dat de liberalisering gepaard zou gaan met jobverlies en een onmenselijk arbeidsritme. Model 9 is het actieblad van postpersoneel dat is aangesloten bij de Linkse Socialistische Partij (LSP) of ermee sympathiseert. De meeste postmannen en vrouwen waren het met ons eens destijds, maar dachten dat het allemaal nog wel mee zou vallen. De vakbondsleiders hoopten het ergste te voorkomen. Na drie generaties georoute, collect, reorganisatie cleaning, poststations etc… is duidelijk dat het niet “meevalt”. De maat is vol omdat de arbeidscondities onhoudbaar geworden zijn.
“Die liberalisering komt er toch”, heeft men ons verteld. We moesten immers “moderniseren” en ons niet “conservatief vastklampen aan de verworvenheden van het verleden”. Journalisten, politiekers en patroons zingen altijd weer hetzelfde deuntje. En wij maar staken om de schade te beperken. We moesten dat echter doen met onze handen op de rug gebonden, kantoor na kantoor, in plaats van allemaal samen. Hoeveel van ons zijn er nog benoemd? We stonden interim toe, weekcontracten getekend op het einde van de week in plaats van bij de aanvang. Nu wil men ons vervangen door postbezorgers aan 500 € in de maand.
Onze vakbondsleiders hebben gelijk als ze zeggen “de maat is vol.” Maar het is niet alleen de werkdrukverhoging aan de loketten, outsourcing, hamburgerjobs en “ongeremde” liberalisering die ons dwars zitten. Men heeft ons de liberalisering destijds aangepraat omdat er sociale clausules voorzien waren. We moeten echter vaststellen dat geremd of ongeremd, liberalisering niet alleen de arbeidscondities maar ook De Post zelf de dieperik in stuurt. Nu de Deense aandeelhouders met de opbrengst gaan lopen zijn, blijft de post voor de helft in handen van een obscuur beleggingsfonds dat morgen, als elders meer te rapen valt, zomaar de stekker kan uittrekken. Liberalisering is voor De Post niet minder risicovol dan het was voor de banken!
De Linkse Socialistische Partij dient bij de komende verkiezingen zowel voor Europa als voor de regio’s lijsten in. Wij verdedigen publieke openbare diensten en de afschaffing van de Europese richtlijnen voor liberalisering.