Your cart is currently empty!
Strijdbare betoging voor koopkracht in Antwerpen overtreft verwachtingen – wat wordt de volgende stap na de regionale betogingen?
De provinciale betoging voor meer koopkracht in Antwerpen werd een enorm succes met volgens de vakbonden zo’n 7500 aanwezigen. Dat is nog een lage inschatting van het aantal betogers, dat ver boven de vooropgestelde cijfers lag. Tal van bedrijven gingen plat, vaak onder druk van de basis. Een groot deel van de bussen en trams reed niet uit. Ook bij grote bedrijven als Opel en Atlas Copco werd gestaakt.
Met provinciale betogingen in Antwerpen en Luik is het startschot gegeven voor de actieweek rond koopkracht en daarbij valt al meteen op dat het potentieel voor deze actieweek bijzonder groot is. Het ongenoegen rond koopkracht zit diep en ook het antwoord erop is voor steeds meer mensen duidelijk: we willen meer koopkracht door meer loon.
Op de Antwerpse betoging waren de drie vakbonden allen sterk aanwezig met mobilisaties uit de hele provincie. Er werden slogans meegedragen tegen de ondermijning van de koopkracht, een vooral voor meer loon. In de toespraken wezen de vakbondsverantwoordelijken er op dat er wel ruimte is voor cadeaus aan het patronaat, maar dat er nu eindelijk ook eens middelen moeten komen om iets aan onze koopkracht te doen. Rudy De Leeuw (ABVV) stelde bijvoorbeeld dat er 3,5 miljard werd gegeven aan de notionele intrestaftrek, terwijl wij niets krijgen. Een ACV-spreker op het einde van de betoging moest terecht erkennen dat dit thema leeft aan de basis. Net als De Leeuw deed hij een oproep aan de politici: stop met de communautaire en andere spelletjes en doe iets aan onze koopkracht. Het liefst onverwijld;
De betoging was een groot succes met meer aanwezigen dan vooropgesteld. Dat was het resultaat van druk van onderuit. In heel wat bedrijven hoorden we opmerkingen dat er van onderuit vragen waren gekomen om mee te doen met de betoging en actieweek en dat er dan pas effectief werd beslist om te staken. Dat was onder meer het geval bij General Motors (Opel). Vanuit andere bedrijven en sectoren was er wel een meer georganiseerde aanwezigheid, zo was de chemie goed vertegenwoordigd met delegaties van alle grote chemische bedrijven (Bayer/Lanxess, Agfa, BASF, Degussa,…). ACOD-Financiën riep op om de notionele intrestaftrek af te schaffen. Het personeel van De Lijn was goed aanwezig en betrok ook andere specifieke problemen erbij, zo was er een spandoek tegen de uitbuiting van reservechauffeurs.
Met een kleine 10.000 aanwezigen vormde deze betoging een krachtig startschot voor de actieweek. Dit ging gepaard met een sterke betoging in Luik (20.000 tot 25.000 betogers) met eveneens meer aanwezigen dan vooraf gedacht. De beweging rond koopkracht leeft, zoveel is duidelijk. Nu zal het erop aankomen om deze beweging degelijk te organiseren en naar buiten te laten komen. Indien de andere provincies het stevige startschot voor de actieweek volgen, is een nationale beweging onvermijdelijk. Dan zullen velen zich de vraag stellen wanneer alles zal worden plat gelegd in een nationale algemene staking voor meer koopkracht door meer loon.
LSP/MAS was op beide koopkrachtbetoging aanwezig met een delegatie. In Luik verkochten we 85 exemplaren van ons maandblad en in Antwerpen 68. Er kwam ook een goede respons op onze slogan “meer koopkracht door meer loon. + 1 euro per uur”. De komende dagen zullen we ook aanwezig zijn op de andere betogingen en acties voor meer koopkracht.