Your cart is currently empty!
ULB: Tegen het strategisch plan van de Rector
Sinds enkele maanden beraamt de rector van de ULB, M. Vincke, een hervormingsplan op meerdere jaren voor zijn universiteit. Dit ‘strategisch plan van de rector’ betekent een nieuwe aanval op de kwaliteit van het onderwijs en een nieuwe stap richting privatisering.
Het ‘strategisch plan van de rector’ past perfect binnen de logica van de Bologna-akkoorden die een elitesysteem beogen. De directie van de ULB wil in staat zijn de concurrentie aan te gaan met de andere Europese en Amerikaanse universiteiten om zo haar positie in de ‘hitparade’ van de meest elitaire universiteiten te verbeteren. Zo’n logica heeft haar prijs: denk aan de exuberante inschrijvingsgelden die gevraagd worden aan de Angelsaksische universiteiten.
De rector wil ook een ‘rationalisatie’ in het aanbod van lessen (specifiek door het afschaffen van ongeveer 50% van de vakken met 2 of 3 studiepunten), concreet zijn dit besparingen op de rug van de studenten en het personeel. Deze ‘harmoniseringspolitiek’ is al verschillende maanden geleden ingezet, bijvoorbeeld: de uren van sommige vakken van Indo-Europese letterkunde (Sanskriet, oud Iraans, vergelijkende taalkunde) zijn verminderd (lees: de vakken zijn afgeschaft). Dit is slechts een begin: binnen de logica van een onderwijssysteem gericht op de markt, zullen alle richtingen die niet interessant zijn voor de bedrijven moeten verdwijnen.
ULB: Tegen het strategisch plan van de Rector
De vermindering van het aandeel gemeenschapsgeld in de financiering van het hoger onderwijs, geeft de rectoraten de rechtvaardiging om een besparingsbeleid te voeren en om ‘alternatieve financiering’ te zoeken. Wat dus wil zeggen dat middelen steeds meer gezocht zullen worden bij studenten en bedrijven. Het teruggrijpen naar private financiering is volgens het rectoraat het te volgen pad voor de bekostiging van het wetenschappelijk onderzoek. Wijzend op de “beperkte financiering” van de Franstalige gemeenschap, stelt de rector de ontwikkeling van een politiek van ‘fundraising’, zeg maar bedelen bij de bedrijven voor financiering. De gevolgen van zo’n politiek zijn duidelijk: wetenschappelijk onderzoek dat gericht is op winsten voor de bedrijven, een verslechtering van het statuut van onderzoekers …
De invoering van neoliberale maatregelen op onze campus kan niet anders dan steeds meer reactie uitlokken van studenten en personeel. Daarom probeert de rector momenteel ook elke glimp van protest in de universitaire gemeenschap in de kiem te smoren. In dit daglicht moeten we ook de recente beperkingen op de vrije meningsuiting op de campus zien. Zoals de auditoria moeilijker toegankelijk en betalend maken voor studentenorganisaties, het bemoeilijken van het verdelen van pamfletten op de campus, het beperken van de aanplakruimte voor affiches, het verbieden van alle acties op de campus zonder voorgaande toestemming van de rector…
Studenten zijn niet de enigen die aanvallen te verduren krijgen. Steeds meer arbeiders en werklozen worden geconfronteerd met het probleem van een dalende koopkracht, terwijl de grote bedrijven monsterwinsten blijven boeken. Toch wil Leterme I de flexibiliteit op de arbeidsmarkt nog verhogen, de jacht op de werklozen opvoeren en het patronaat opnieuw enorme financiële cadeaus doen. We kunnen deze aanvallen niet los zien van de aanvallen die plaats grijpen in het onderwijs en op onze universiteit: ze zijn er allemaal op gericht de winsthonger van een kleine minderheid van kapitalisten en aandeelhouders te bevredigen terwijl de meerderheid van de werkenden en jongeren een zware daling van hun levens-, werk- en studiekwaliteit meemaken. Daarom moeten we in onze strijd ook samenwerken met de werkenden!
- Neen aan het strategisch plan van de rector! Neen aan het schrappen van gelijk welke richting! Wij strijden voor het behoud van alle jobs!
- Stop de vermarkting van het onderwijs! Resto’s,koten en andere studentenvoorzieningen in de handen van de gemeenschap, niet van de privé!
- Neen aan de stijging van de inschrijvingsgelden!
- Voor massale, publieke investeringen in het onderwijssysteem op alle niveaus, tot minimaal 7% van het BBP!
- Voor gratis en kwaliteitsvol onderwijs voor iedereen!
- Voor meer koopkracht! Solidariteit met de strijd van de arbeiders! Voor een studentenloon, voor meer loon en hogere uitkeringen!