ACOD-Spoor brengt kritische opmerkingen over nota formateur

Een opvallend stukje in de nota van formateur Leterme handelde over het openbaar vervoer. De toekomstige premier stelde dat het verkeer over de weg moet afnemen en het verkeer over het spoor met 25% moet stijgen op 4 jaar tijd. Een nobele gedachte, denken we dan. Maar natuurlijk moeten er ook enkele vragen bij gesteld worden: wat betekent dit op het vlak van middelen voor extra personeel en infrastructuur? Met de huidige middelen, aantallen personeelsleden en infrastructuur zou een dergelijke toename immers vooral leiden tot een versterking van reeds aanwezige problemen.

Er wordt reeds jarenlang geklaagd over het personeelstekort bij de NMBS en recente campagnes om extra personeel aan te werven hebben dat niet volledig opgelost. Een tekort aan personeel en besparingen op de infrastructuur hebben enorme gevolgen, onder meer wat betreft de stiptheid van de treinen. En dat is natuurlijk een erg gevoelig punt, zeker ook voor de reizigers.

ACOD-Spoor stelt in een persmededeling dat het verheugd is over de intentie om het spoorvervoer sterker te waarderen. Dat is volkomen terecht en er wordt eveneens terecht gewezen op de pijnpunten. Wij denken dat dit standpunt van ACOD-Spoor niet enkel nuttig is voor spoorpersoneel, maar ook breder voor de gebruikers. Daarom vind je hieronder integraal de persmededeling van ACOD-Spoor.


Reactie ACOD sector SPOOR op nota van de FORMATEUR ( gedeelte NMBS)

Wij zijn verheugd over de intentie om het spoorvervoer tijdens de volgende 4 jaar nog met 25% te laten stijgen. Wij stellen met genoegen vast dat ook het probleem van de stiptheid de formateur niet ontgaan is.

Het vooropgestelde realiseren zal investeringen tot gevolg hebben in rijtuigen en nieuwe treinstellen, maar ook zullen er voldoende middelen moeten beschikbaar zijn voor de instandhouding en de uitbreiding van het huidige spoorwegnetwerk. Dit houdt in dat de verbintenissen betreffende dotaties zullen moeten nageleefd worden en de dotaties zelfs zullen moeten opgetrokken worden.

Om de vooropgestelde doelstellingen te bereiken let men er best op dat het huidige “ vrij stabiele” sociale klimaat niet onder druk komt te staan.

Dit alles kan bijvoorbeeld nooit gerealiseerd worden zonder een gunstig tewerkstellingsklimaat te creëren voor statutaire personeelsleden, gediplomeerden en ook niet- of laaggeschoolden.

In een tijdperk waarin agressie bij de NMBS hoogtij viert verwachten wij van de staat bijkomende budgetten om cliënteel en personeel een betrouwbare sociale veiligheid te garanderen. Daaromtrent is in de nota niets te lezen.

De ACOD heeft altijd elke vorm van regionalisering bij de NMBS bestreden. Dus zijn voorstellen als :

  • Meer verantwoordelijkheden geven aan de gewesten en hen zelfs de gelegenheid bieden om beheersovereenkomsten af te sluiten met de drie maatschappijen van de groep.
  • Gewestelijke projecten financieren buiten de 60/40 verdeelsleutel

voor ons onaanvaardbaar

Wij ervaren het voorstel om vertegenwoordigers van de gewesten op te nemen in de respectievelijke raden van bestuur als een belediging omdat de paarse regering in die raden van bestuur geen zitje meer vrij had voor een vertegenwoordiging van de werknemers.

Tot slot merken wij op dat de overweging om Light-Rail te organiseren op zowel sporen die buiten dienst zijn als op sporen die nog in dienst zijn getuigt van een grote lichtzinnigheid. Dit zal ongetwijfeld technische en organisatorische verwikkelingen met zich brengen.

Tot slot hebben wij bedenkingen bij het mogelijk onderbrengen van alle participaties van de Belgische Staat( dus ook die van de NMBS-groep) in de FPIM.


0
    0
    Your Cart
    Your cart is emptyReturn to Shop